شهرو محیط‌زیست

راهکارهایی برای کاهش گرمای شهری در روزهای گرم

در موج گرما فضاهای شهری اغلب به بالاترین دما می‌رسد اما شهرهایی در جهان به دنبال ارائه راه‌هایی برای خنک نگه داشتن شهروندان خود هستند که شامل سایبان‌های بیشتر، ایجاد باغ‌های پشت‌ بام و رنگ‌آمیزی سطوح جاده‌ها با رنگ سفید است.

به نقل از ویفروم، موج‌های گرما شهرها را به یکی از گرمترین مکان‌ها تبدیل کرده است. زیرساخت‌های شهر مانند جاده‌ها و ساختمان‌ها گرما را جذب می‌کنند؛ سپس آن را به شهر باز می‌گردانند؛ به این معنا که بالاترین دما در موج گرما اغلب در مناطق شهری است.

دما در اروپا و چین، هند و پاکستان، ایالات‌ متحده و آفریقا به بالاترین حد خود رسیده است. طبق برنامه محیط زیست سازمان ملل تقریبا ۹۰ شهر در تابستان سال ۲۰۲۲ در شرایط آب‌وهوایی شدید، هشدار گرما صادر کردند اما شهرها با راه‌ حل‌های مبتکرانه در حال مقابله با گرمای شدید هستند که در ذیل برخی از آن‌ ارائه شده است.

برای مقابله با گرمای فزاینده سایبان‌های بیشتری در سراسر شهر اسپانیا نصب شده است. آنتونیو مونوز، شهردار یکی از شهرهای این کشور، به بلومبرگ گفت: ما آن را «سیاست سایه» می‌نامیم زیرا اگر افراد بخواهند از خیابان‌های شهر استفاده کنند، باید راهکاری برای آنان ارائه شود.

همچنین شهر سویل در استرالیا سالانه ۵۰۰۰ درخت می‌کارد و از مصالح ساختمانی منعکس‌کننده گرما استفاده و علاوه بر این فواره‌های عمومی بیشتری نصب می‌کند.

در سیدنی، منطقه‌ای به وسعت ۱.۳ میلیون هکتار در اطراف پایتخت استرالیا، برنامه‌هایی برای کاشت پنج میلیون درخت دیگر تا سال ۲۰۳۰ وجود دارد. درختان با ایجاد سایه و رطوبت به خنک‌شدن شهرها کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین به‌ طور طبیعی دی‌اکسید کربن را جذب و ذخیره می‌کنند که به مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی کمک می‌کند.

مقامات شهری در لس‌آنجلس ایالات‌ متحده در سال ۲۰۱۹ شروع به آزمایش با رنگ‌آمیزی خیابان‌ها به رنگ سفید کردند. هدف این است که پرتوهای خورشید را به فضا بازتاب دهند و منطقه اطراف را خنک کنند.

پیش‌بینی می‌شود تغییرات آب‌وهوایی در ابوظبی امارات متحده عربی باعث شود که دمای متوسط در نیمه دوم قرن به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد برسد و شرایط موج گرمایی شدیدی را ایجاد نماید که می‌تواند شهر را غیر قابل زندگی کند اما طراحی نوآورانه می‌تواند به ساختمان‌ها در انحراف گرما کمک کند. یکی از نمونه‌ها برج‌های البحر است که ساختمان ۲۶ طبقه مجهز به صفحه‌های تاشو با کنترل رایانه است که بر اساس موقعیت خورشید برای ایجاد سایه باز و بسته می‌شوند.

پاریس فناوری تحت عنوان جزایر خنک‌کننده را برای مقابله با موج گرما ایجاد می‌کند. موج گرما در سراسر فرانسه در تابستان گذشته رکوردهای دما را شکست. در حالی که مطالعه آوریل ۲۰۲۳ نشان داد که پاریس بالاترین خطر مرگ‌ومیر ناشی از گرما را بین ۸۵۴ شهر اروپایی دارد. پاریس با ایجاد ۸۰۰ جزیره خنک در سراسر شهر به تأثیر گرمای بحرانی آب‌وهوایی پاسخ می‌دهد. همچنین این شهر قصد دارد ۱۷۰ هزار درخت تا سال ۲۰۲۶ بکارد.

 کاشت فضای سبز روی پشت بام‌ها می‌تواند به شهرها کمک کند تا خنک بمانند. روتردام هلند اخیرا این ابتکار را انجام داده است. این شهر امیدوار است بیش از ۹۰۰ هزار متر مربع پشت بام را سبز کند. پشت‌ بام‌های کاشته شده با پوشش گیاهی با ذخیره آب می‌تواند به کاهش سیل کمک کند. به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات‌ متحده سقف‌های سبز می‌توانند دمای محیط را در یک شهر تا ۱۵ درجه سانتیگراد کاهش دهند.

مدلین نیز راهروهای سبزی را برای شهروندان ایجاد می‌کند. مدلین دومین شهر بزرگ کلمبیا شبکه‌ای از ۳۰ مسیر سایه در سراسر شهر به نام دالان سبز برای مبارزه با موج گرما ایجاد کرده است. به گزارش رویترز هزاران درخت بومی، نخل، بامبو و گیاهان استوایی در اطراف پیاده‌روها، پارک‌ها و مسیرهای پرتردد و شلوغ کاشته شده‌اند و مکان‌های سایه‌دار را برای رفت وآمد و تجمع افراد فراهم کرده‌اند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا