پسماند و بازیافت

لزوم انجام اقدامات مضاعف برای مدیریت پسماندهای صنعتی، ویژه و پزشکی

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تعریف پنج نوع پسماند در قانون مدیریت پسماند گفت: از میان آن‌ها پسماندهای صنعتی، ویژه و پزشکی نیازمند انجام اقدامات مضاعفی هستند.

مهدی خادم ثامنی در نشست بررسی مدیریت پسماند که در اداره کل محیط زیست استان تهران برگزار شد، با اشاره به آیین نامه اجرایی قانون کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی گفت: در این آیین‌نامه استاندارد کیسه‌های زیست تخریب پذیر را تدوین و تصویب کردیم.

وی اضافه کرد: ماده ۳ این قانون درباره ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی است که طی هفته زمین پاک(۳ تا ۹ اردیبهشت)به صورت پایلوت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اجرا می‌شود.

ثامنی ادامه داد: با فرودگاه‌ها و شهرداری‌ها همچنین مدیران کل محیط زیست استان‌ها برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن‌ها برای اجرای این آیین‌نامه رایزنی کرده‌ایم.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط زیست اظهار کرد: لازم است قانون مدیریت پسماند را اجرا کنیم چون در صورت عدم اجرا مردم دلسرد می‌شود و در صورت لزوم از مجلس و قوه قضاییه کمک می‌گیریم تا ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی محقق شود.

وی با بیان اینکه کیسه‌های زیست تخریب پذیر توجیه اقتصادی ندارند گفت: بهترین راه این است که هنگام خرید  کیسه‌های پارچه‌ای یا کیسه‌های پلاستیکی ضخیم به همراه داشته باشیم. اصناف نیز موافق عدم توزیع کیسه‌های پلاستیکی هستند. این کیسه‌ها به مرور تبدیل به ریزپلاستیک و وارد زنجیره غذایی می‌شوند.

ثامنی درباره ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی در کشورهای دیگر گفت: پاکستان قانونی در این زمینه تصویب کرده است و بنگلادش آن را ممنوع کرده است در کل از ۱۸۰ کشور ر ۱۵۰ کشور توزیع کیسه‌های پلاستیکی بر اساس قانون ممنوع شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در کشورمان بر اساس قانون ممنوع است گفت: این قانون ضمانت اجرایی نیز دارد چرا که شیوه‌نامه ماده ۳ نیز ابلاغ شده است.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا