شهرو محیط‌زیست

موفق‌ترین شهرهای هوشمند جهان در ترویج پایداری

امروزه فناوری نقش مهمی در بهبود کمّی و کیفی زندگی شهرنشینان ایفا کرده است، ضمن این‌که مزایای بسیاری نیز برای محیط زیست، رونق اقتصادی و پایداری شهر به ارمغان آورده است.

 استفاده از فناوری دیجیتال در شبکه‌ها و خدمات قدیمی شهرها، آن‌ها را به نقاطی هوشمند تبدیل می‌کند که این امر به سهم خود می‌تواند به بهبود استانداردهای زندگی، افزایش پایداری محیط زیست و حتی رونق اقتصادی منجر شود. اگرچه هوشمندسازی شهری در اغلب نقاط دنیا در حال ترویج است، با این حال مدیران در بعضی از شهرهای جهان موفق‌تر از سایر نقاط عمل کرده و توانسته‌اند از طریق بهره‌گیری از اینترنت اشیا، شکاف بین اهداف توسعه پایدار و استراتژی‌های توسعه شهری را به حداقل برسانند. در ادامه به معرفی بهترین شهرهای هوشمند جهان پرداخته می‌شود که در زمینه پایدارسازی موفق عمل کرده‌اند.

زوریخ، سوئیس

مدیران زوریخ، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر سوئیس برای اولین بار در سال ۲۰۱۸، رویکرد شهر هوشمند را آغاز کردند، به این امید که اهداف درازمدت ترویج نوآوری را در شهر تحقق ببخشند و زوریخ را به یکی از هوشمندترین نقاط دنیا تبدیل کنند. بهبود خدمات حمل‌ونقل، توسعه زیرساخت‌های دیجیتالی و مشارکت هوشمند (که به سهیم‌سازی کسب‌وکارها و افراد در ایجاد شهر هوشمند اشاره دارد) از مهم‌ترین تصمیمات مدیران شهر در تحقق هدف خود به شمار می‌رود.

امروزه زوریخ میزبان یکی از بهترین سیستم‌های حمل‌ونقل دنیا است، ضمن این‌که سیستم مدیریت ساختمان هوشمند آن نیز در زمینه‌های مختلف نظیر گرمایش، سرمایش و الکتریکی‌سازی خدمات بسیار موفق عمل کرده است. بهره‌گیری از فناوری دیجیتال در شهر به توسعه زیرساخت‌های ترافیکی با بهترین طراحی منجر شده و همین ویژگی، رونق چشمگیر گردشگری را برای آن در پی داشته است.

موفق‌ترین شهرهای هوشمند جهان در ترویج پایداری

آمستردام، هلند

برنامه شهر هوشمند آمستردام، که در سال ۲۰۰۹ مطرح شد، آغاز پیاده‌سازی اقدامات اصلی و کارآمد شهری برای بهبود محیط زیست به حساب می‌آید. مدیران در پیاده‌سازی این نوآوری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا بهره می‌گیرند تا اهداف توسعه پایدار و بهبود کیفیت محیط زیست را تحقق ببخشند و کاهش ۴۰ درصدی انتشار گاز دی‌اکسیدکربن را تا سال ۲۰۲۵ برای شهر به ارمغان بیاورند.

برنامه‌ریزان آمستردام در نظر دارند برای کاهش اثرات کربن در سراسر شهر، به نصب سنسورهای دیجیتالی در سازه‌ها بپردازند و از این طریق، امکان نظارت بر مصرف انرژی در زمان واقعی را برای ساکنان فراهم بیاورند. ایجاد مراکز کاری و فضاهای اداری هوشمند در سراسر شهر نیز، که پیش از این پیاده شده است، نقش مهمی در کاهش انتشار گازهای آلاینده ایفا کرده و این در حالی است که بهبود خدمات شهری در پیشگیری از اتلاف انرژی اثربخش بوده است.

موفق‌ترین شهرهای هوشمند جهان در ترویج پایداری

اسلو، نروژ

مدیران اسلو، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر نروژ، تاکنون طرح‌های زیادی برای بیرون راندن خودروهای غیرالکتریکی تا سال ۲۰۲۵ پیشنهاد کرده‌اند که به نظر می‌رسد خرید ۷۰ درصد خودروها از نوع برقی توسط شهروندان تنها در سال ۲۰۲۰، تحقق این هدف را سرعت زیادی ببخشد. رایگان کردن فضای پارک خودروهای الکتریکی و به حداقل رساندن عوارض عبور و مرور برای کاربران این وسیله‌های نقلیه پاک از مهم‌ترین اقداماتی است که مدیران برای ترویج تردد سبز پیاده کرده‌اند.

علاوه بر این، دیجیتالی کردن تمام خدمات ممکن شهری نظیر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و اینترنت اشیا در بخش‌های مهم شهر نیز مدیران اسلو را در رسیدن به اهداف توسعه پایدار خود موفق کرده است. از دیگر اقداماتی که قرار است با این هدف در شهر پیاده شود می‌توان به کاهش انتشار گازهای آلاینده در ساخت‌وسازها، مدیریت مدور بازیافت، افزایش امکان بهره‌گیری از انرژی تجدیدپذیر و بهبود وضعیت ساختمان‌های قبلی از طریق نصب سنسورهای دیجیتالی اشاره کرد.

موفق‌ترین شهرهای هوشمند جهان در ترویج پایداری

کپنهاگ، دانمارک

کپنهاگ از نظر نوآوری و استفاده از فناوری برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان و همچنین ایجاد مناطق دوستدار محیط زیست، یکی از بهترین شهرهای جهان به حساب می‌آید. بهره‌گیری از تجهیزات سیار، نصب جی‌پی‌اس روی اتوبوس‌های عمومی و استفاده از سنسورها در پساب‌ها و سطل‌های بازیافت در سراسر شهر، نقش مهمی در جمع‌آوری داده‌های زمان واقعی در زمینه ترافیک، آلودگی هوا و انتشار گازهای آلاینده ایفا کرده است.

مدیران پایتخت دانمارک در تلاش هستند تا سال ۲۰۲۵، کپنهاگ را به اولین شهر بدون کربن جهان تبدیل کنند و تا سال ۲۰۵۰ نیز، مصرف سوخت‌های فسیلی را در سراسر شهر به صفر برسانند. در حال حاضر، حمل‌ونقل پایدار به کاهش انتشار ۹۰ هزار تنی گازهای گلخانه‌ای در هر سال منجر شده است که این مقدار، به بیش از یک‌سوم انتشار کربن در سال‌های قبل می‌رسد.

موفق‌ترین شهرهای هوشمند جهان در ترویج پایداری

سنگاپور

سنگاپور نیز یکی از پنج شهر هوشمند موفق دنیا در زمینه پایداری به‌شمار می‌رود که این دستاورد خود را مدیون عوامل مختلفی است. اولین مرکز شهر هوشمند صنعتی‌محور سنگاپور از سال ۲۰۲۰ فعالیت خود را آغاز کرده و این در حالی است که بیش از ۳۰ نهاد مختلف و برتر دنیا در این مرکز برای هوشمندسازی هر چه بیشتر شهر در حال فعالیت هستند. دیجیتال‌سازی سیستم بیمارستانی که امکان انجام مشاوره‌های تصویری تلفنی را برای بیماران فراهم می‌آورد از مهم‌ترین اقداماتی است که مدیران شهر برای افزایش هوشمندی آن انجام داده‌اند. علاوه بر این، پیاده‌سازی پروژه‌های مختلف شهر هوشمند نظیر گسترش ناوگان عمومی بدون راننده برای تسهیل تردد سالمندان و افراد دارای اختلالات جسمی نیز در موفقیت سنگاپور و شهرت آن به عنوان یک شهر هوشمند برتر دنیا سهیم بوده است. جالب است بدانید که افراد کهنسال شهر می‌توانند از طریق ربات‌ها و چت‌بات‌های مجهز به هوش مصنوعی، به تبادل اطلاعات خود بپردازند و حس تنهایی را در زندگی به حداقل برسانند./ایمنا

موفق‌ترین شهرهای هوشمند جهان در ترویج پایداری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا