شهرو محیط‌زیست

تغییر طراحی شهرها برای افزایش رضایتمندی زنان

شهرهای سراسر جهان از زمان پیدایش بشر به وسیله مردان طراحی شده است و در نتیجه، نیاز زنان در آن‌ها به ندرت مورد توجه قرار گرفته است. تغییر طراحی شهرها بر اساس نیاز زنان می‌تواند بهبود کیفیت زندگی را برای تمام ساکنان در پی داشته باشد.

اگر به فضاهای عمومی و حتی ساختمان‌های محل سکونت خود توجه کنیم، خواهیم دید که از پروژه‌های شهری گرفته تا حمل‌ونقل، مبلمان شهری و سایر مولفه‌ها، نیاز زنان معمولاً کمترین سهم را در طراحی آن‌ها به خود اختصاص داده است. اثرات این بی‌تعادلی در تمام شهرهای جهان به وضوح قابل مشاهده است به طوری که در سراسر مناطق دنیا دیوارهای بلند و مسیرهای تردد با کمترین پهنا و فضای تاریک به وفور وجود دارد که این ویژگی‌ها حس ناامنی را نه‌تنها میان زنان، بلکه برای سایر افراد آسیب‌پذیر مانند کودکان و سالمندان نیز به وجود آورده است.

بدیهی است که هرچه شناخت مدیران شهری از زنان و نیازهای آنان بیشتر شود، طراحی شهرها برای افزایش رضایتمندی این گروه نیز بهبود قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد که تحقق این هدف مستلزم حضور فعال زنان در تغییر طراحی شهرها است. به‌تازگی مدیران در بسیاری از نقاط دنیا به ایجاد کمیسیون‌هایی با حضور زنان پرداخته‌اند تا از ایده‌های آن‌ها برای پیاده‌سازی پروژه‌های جدید بهره بگیرند و حتی مناطق شهری کنونی را از نو طراحی کنند.

تغییر طراحی شهرها برای افزایش رضایتمندی زنان

حضور زنان در طراحی اومئو

افسران ارشد برابری جنسیتی در اومئو در سوئد، عزم خود را جزم کرده‌اند تا در طراحی پروژه‌های جدید شهری از پارک‌ها و فضاهای سبز گرفته تا مسکن، مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌راه‌ها، نیازهای زنان را برابر با مردان مورد توجه قرار دهند و این فضاها را به گونه‌ای طراحی کنند تا زمینه را برای کاربری هرچه بیشتر آن‌ها توسط زنان فراهم بیاورند. مدیران اومئو بر این باور هستند که طراحی شهرهای دوستدار زنان می‌تواند حس تعلق این قشر را به محیط زندگی خود افزایش دهد که این امر به سهم خود می‌تواند در ایجاد حس امنیت میان آن‌ها نقش مهمی ایفا کند و در نهایت، افزایش رضایتمندی آنان را از سکونت در محل زندگی خود به دنبال داشته باشد. توجه به زنان در طراحی شهرها در اومئو به چند سال گذشته محدود نمی‌شود بلکه از سال ۱۹۷۸ که یک کمیته برابری جنسیتی در شهر تشکیل شد، نیاز زنان برابر با مردان در طراحی شهری مورد توجه قرار گرفته است و به ایجاد مناطقی با بیشترین کاربری برای زنان منجر شده است.

طراحی دوستدار زنان اومئو توجه بسیاری از مدیران سایر شهرهای اروپایی را به خود جلب کرده است؛ به طوری که در سال ۲۰۱۹، این شهر بزرگ سوئدی به عنوان شهر پیشرو برای طراحی چشم‌اندازهای مناطق توسط اتحادیه اروپا انتخاب شد.

تغییر طراحی شهرها برای افزایش رضایتمندی زنان

از مهم‌ترین اقداماتی که مدیران اومئو برای افزایش برابری زنان و مردان در طراحی شهری اعمال کرده‌اند، می‌توان به طراحی ویژه تابلوها و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در تقاطع‌های شهری اشاره کرد که در آن‌ها نمادهای زنان و مردان در کنار یکدیگر قابل مشاهده است و این در حالی است که در سایر نقاط دنیا، تنها تصاویر مردان در این چراغ‌ها و تابلوها دیده می‌شود. علاوه بر این، تمام مکان‌های عمومی نظیر مدارس، میدان‌ها، خیابان‌ها و بناهای معروف شهر به طور برابر به اسم زنان و مردان نامگذاری شده است.

این اقدامات از وظایف “عدالت در طراحی” به عنوان بخشی از اداره طراحی و معماری شهری به‌شمار می‌رود که در زمینه ارائه خدمات، بازطراحی مناطق و تمرکز بر نیازهای افرادی با بیشترین آسیب‌پذیری در اومئو فعالیت می‌کند.

نقش طراحی شهرهای دوستدار زنان در مبارزه با تغییرات اقلیمی

بدون شک طراحی شهرهای دوستدار زنان می‌تواند تبعات مثبت بسیاری برای سایر ساکنان شهری به دنبال داشته باشد و به افزایش تعادل اقلیمی و زیست‌محیطی منجر شود. مدیران اومئو بر این باور هستند که اعمال اقداماتی برای کاهش انتشار کربن نیازمند توجه بیشتر به برابری جنسیتی در شهرها است تا به دنبال آن، زنان کمترین آسیب‌پذیری را از بحران‌های تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا متحمل شوند. این افراد استدلال می‌کنند که در نظر گرفتن برابری جنسیتی در طراحی شهری می‌تواند به عنوان ابزاری قدرتمند در مبارزه با این بحران‌ها عمل کند و به ایجاد مناطقی با کمترین اثرات جزایر گرمایی منجر شود.

در شهرهایی که برابری جنسیتی در آن‌ها حاکم است، نرخ انتشار گازهای آلاینده هوا در سطح بسیار پایینی قرار دارد زیرا زنان بیشتر از مردان به اتخاذ رویکردهای پایدار برای زندگی می‌پردازند و همین امر به کاهش اثرات ناشی از آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی منجر می‌شود. به عنوان مثال، مطالعه‌ای که توسط محققان اهل اومئو انجام شد حاکی از آن بود که مردان به مراتب بیشتر از زنان به تردد از طریق خودروهای شخصی می‌پردازند و این در حالی است که زنان مایل هستند بسیاری از امور روزمره خود را به وسیله دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی انجام دهند. نتیجه این تحقیقات همچنین نشان داد که اگر مردان شهر نیز به اندازه زنان از طریق تردد سبز به عبور و مرور بپردازند، آن‌گاه انتشار کربن به میزان ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت که این اتفاق می‌تواند کاهش قابل توجه آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی را به دنبال داشته باشد و کیفیت زندگی را برای تمام ساکنان بهبود ببخشد./منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا