انرژی‌های پاکمحیط زیست

بهبود اکوسیستم‌های شهری با مزارع خورشیدی محیط زیستی

مطالعات جدید نشان می‌دهد مزارع خورشیدی با گیاهان بومی، جمعیت حشرات را سه برابر و اهداف انرژی را با حفظ تنوع زیستی هماهنگ می‌کنند و در نهایت بهبود وضعیت اکوسیستم شهری را به همراه دارند.

مطالعات اخیر دانشمندان در آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر وزارت انرژی ایالات متحده و آزمایشگاه ملی آرگون در زمینه یک حرکت پیشگامانه به سمت هماهنگ کردن انرژی‌های تجدیدپذیر و حفاظت از محیط زیست نشان داد زمانی که مزارع خورشیدی با گل‌های وحشی و گیاهان بومی ادغام شوند، به زیستگاه‌های پرجنب‌وجوشی برای بسیاری از گونه‌های زیستی از جمله حشرات، پرندگان و زنبورها تبدیل خواهند شد.

این مطالعه که بر پیامدهای عمیق کاهش جمعیت جهانی حشرات بر تنوع زیستی و امنیت غذایی تأکید داشت، نشان داد تعداد حشرات در این زیستگاه‌های احیا شده در مدت کمتر از پنج سال سه برابر شده است. تحقیق حاضر همچنین مفهومی به نام زیستگاه خورشیدی گرده‌افشان را برجسته و با هدف دو برابر شدن به‌عنوان مناطق حفاظت از تنوع زیستی، پتانسیل توسعه انرژی‌های خورشیدی را در مقیاس بزرگ در مناطق کشاورزی بررسی کرد. در این بررسی مشخص شد تأسیسات خورشیدی با موقعیت مناسب و سازگار با زیستگاه‌ها می‌توانند از جمعیت حشرات محافظت کنند و خدمات گرده‌افشانی را در مزارع کشاورزی مجاور افزایش دهند.

بهبود اکوسیستم‌های شهری با مزارع خورشیدی محیط زیستی

این مطالعه در دوره حساسی انجام شده است که تنوع زیستی حشرات شاهد کاهش جهانی است و این امر به عواملی مانند آفت‌کش‌ها، از بین رفتن زیستگاه‌ها و تغییرات آب‌وهوایی نسبت داده می‌شود. به‌دنبال آن نیز توسعه تأسیسات انرژی تجدیدپذیر در زمین‌هایی که قبلاً مورد استفاده قرار گرفته‌اند، همراه با تلاش‌ها برای احیای زیستگاه‌های حشرات، به‌عنوان یک رویکرد استراتژیک برای کاهش این بحران در حال ظهور است. روند تلفیقی پوشش گیاهی و مدیریت کشاورزی با تولید انرژی خورشیدی، در خط مقدم این ابتکار قرار دارد.

نقش گرده‌افشان‌ها در بهبود محصولات کشاورزی

این استراتژی بر ایجاد زیستگاه‌هایی برای گرده‌افشان‌ها و سایر موجودات حیات‌وحش تأکید دارد و خدمات ضروری اکوسیستم را ارائه می‌دهد. گرده‌افشان‌ها که برای حدود ۷۵ درصد از تولید جهانی محصولات مهم هستند، نقش مهمی در عملکردهای اکوسیستم مانند چرخه مواد مغذی، گرده افشانی گیاهان، پراکندگی بذر و حفظ کیفیت خاک دارند.

مطالعه حاضر به‌رغم کمیاب بودن داده‌های میدانی در مورد مزایای زیست‌محیطی ادغام زیستگاه‌ها با تولید انرژی خورشیدی در فرآیند بازسازی، شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه داد. از اوایل سال ۲۰۱۸ مکان‌های خورشیدی با گیاهان گل‌دار و بومی تزئین شد. بررسی‌های بعدی طی چهار سال بر افزایش قابل‌توجهی در تنوع و فراوانی حشرات و گیاهان تأکید کرد که به زیستگاهی غنی ختم شد. مشاهده این زیستگاه شکوفا و تأثیر مثبت آن بر گرده‌افشان‌ها اثبات بر مزایای یادشده محسوب می‌شود.

بهبود اکوسیستم‌های شهری با مزارع خورشیدی محیط زیستی

تعهد تیم به جمع‌آوری داده‌ها شامل بازدیدهای مکرر از هر سایت، تصویر واضحی از اکوسیستم در حال تکامل ترسیم کرد و محققان دریافتند که گرده‌افشان‌ها از این مکان‌های خورشیدی به مزارع مجاور می‌روند و به گرده‌افشانی محصولاتی مانند سویا کمک می‌کنند. این یافته به تأثیرات زیست‌محیطی گسترده‌تر این مزارع خورشیدی، نیز اشاره کرد.

بیشترین پتانسیل زیستگاه‌های گرده‌افشانی خورشیدی در مناطقی مانند زمین‌های کشاورزی حاشیه‌ای یا مکان‌های صنعتی سابق است که پیش از این از نظر اکولوژیکی به خطر افتاده‌اند و زیستگاه‌های گرده‌افشان خورشیدی در آن‌ها مزایای خالص تنوع زیستی را ارائه می‌دهند.

محققان خواستار تحقیقات بیشتری برای ارزیابی قابلیت حیات تأسیسات خورشیدی سازگار با زیستگاه و اهداف اکولوژیکی در مناطق مختلف هستند که این تحقیق نه‌تنها پتانسیل مزارع خورشیدی را به‌عنوان کاتالیزور برای حفاظت از تنوع زیستی برجسته می‌کند، بلکه راه را برای آینده‌ای هموار می‌کند که در آن انرژی‌های تجدیدپذیر و نظارت بر محیط زیست در کنار یکدیگر اثرات مثبت مضاعف بر جای می‌گذارند.

بهبود اکوسیستم‌های شهری با مزارع خورشیدی محیط زیستی

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا