انرژی‌های پاکپسماند و بازیافت

طرح جمع‌آوری خانه‌به‌خانه زباله‌های زیستی

زباله‌های زیستی دارای پتانسیل انرژی بسیار زیادی است زیرا بیوگاز آزاد می‌کند که می‌تواند برای تولید برق یا گرما استفاده شود. شهرداری صوفیه بلغارستان با اجرای طرح جمع‌آوری خانه‌به‌خانه قصد دارد، بهره بیشتری را از این زباله‌ها ببرد.

مقامات در صوفیه اجرای یک پروژه آزمایشی برای جمع‌آوری خانه‌به‌خانه زباله‌های مواد غذایی را اعلام کردند. این پروژه در ابتدا هزار خانه را پوشش می‌دهد و سپس قرار است تعداد شرکت‌کنندگان در پروژه افزایش یابد. همزمان با این پروژه، مسئولان کارایی طرحی با عنوان «به اندازه میزان خدمت، هزینه دهید» را برای حومه شهر نیز آزمایش خواهند کرد. بر اساس این طرح، افرادی که بیش از میزان معمول پسماند تولید کرده‌اند، باید برای جمع‌آوری آن هزینه بیشتری پرداخت کنند.

جمع‌آوری جداگانه زباله‌های غذایی می‌تواند با یافتن راه‌هایی برای تبدیل زباله‌های زیستی به انرژی، اقتصاد چرخشی شهر را افزایش دهد. این نوع زباله دارای پتانسیل انرژی سبز عظیمی است، زیرا تخمیر مواد غذایی می‌تواند بیوگاز ایجاد کند که قابلیت تبدیل به برق یا گرما را دارد.

این پروژه آزمایشی در دو منطقه شهری دراگالوتسی و سیمئونوا آغاز خواهد شد. ۵۰۰ خانوار در هر منطقه در جمع‌آوری و بازیافت جداگانه مواد غذایی و زباله‌های زیستی شرکت خواهند کرد. علاوه بر این، پروژه از یک سیستم شفافیت و اندازه‌گیری ضایعات غذایی برای هر خانوار استفاده می‌کند. منطقه وردیکال واقع در بانکیا، یکی از شهرهای صوفیه، نیز در این طرح شرکت خواهد کرد، اگرچه منابع رسمی هنوز اعلام نکرده‌اند که چند خانوار به‌طور دقیق زباله‌های غذایی را به طور جداگانه جمع‌آوری خواهند کرد.

طرح جمع‌آوری خانه‌به‌خانه زباله‌های زیستی

این شهر یک طرح جالب دیگری را راه‌اندازی خواهد کرد که شامل جمع‌آوری مجموعه‌ای از لاستیک‌های ماشین‌های فرسوده و استفاده‌نشده است. مقامات یک سیستم انباشت را در نظر گرفته‌اند که مردم می‌توانند لاستیک‌های خود را برای پردازش و بازیافت نهایی به آنجا بیاورند. لاستیک‌های خودرو، زباله‌های بسیار مقاوم و پیچیده‌ای هستند، زیرا پلاستیک بسیار بادوامی دارند که تجزیه آن زمان زیادی طول می‌کشد و باید تحت فرآیندهای خاصی قرار بگیرند.

این پروژه آزمایشی از طریق برنامه عملیاتی محیط زیست و توسط منطقه اقتصادی اروپا تأمین مالی می‌شود./منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا