محیط زیست

بلایی که این حجم از شوینده‌ها و زباله‌های پلاستیکی سر محیط زیست می‌آورد

یک فعال محیط زیست از تولید حجم انبوهی زباله پلاستیکی و همچنین مصرف بیش از اندازه شوینده‌ها به دنبال شیوع بیماری کرونا ابراز نگرانی کرد.

سعید سلیمانی، با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا در کنار پیامدهای بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی، پیامدهای محیط زیستی فراوانی را نیز به همراه داشته، تولید حجم زیاد زباله‌های پلاستیکی را از جمله این موارد دانست.

وی ادامه داد: دستکش‌های پلاستیکی و نایلونی از مهمترین این زباله‌ها هستند که روزانه چند میلیون از این دستکش‌ها در کشور مصرف می‌شود و تا سالیان سال تجزیه نخواهد شد.

مدیرعامل انجمن محیط زیستی هیلو با بیان اینکه هنوز هیچ کار کارشناسی دقیقی صورت نگرفته که آیا بهتر است از دستکش‌های قابل شست و شو استفاده کرد یا نه، افزود: باید بررسی شود که تولید این حجم از دستکش پلاستیکی پیامد منفی بیشتری دارد، یا مصرف حجم زیادی از آب برای شستن دستکش‌های قابل شستشو در این شرایط کم آبی و اقلیمی کشور.

سلیمانی از افزایش تولید کیسه‌های نایلونی خرید هم یاد کرد و گفت: در گذشته گاهی مردم از یک کیسه چند بار استفاده می‌کردند، اما اکنون کیسه‌های پلاستیکی به دلیل نگرانی از شیوع بیماری بعد از هر بار استفاده دور انداخته می‌شود.

وی عنوان کرد: در کنار این موارد، حجم تولید زباله‌های عفونی و بیمارستانی و زباله‌های خانگی نیز بسیار بالا رفته که مدیریت آن دشوار است.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه این افزایش تولید زباله در شهر کرمانشاه به خوبی مشهود است، خاطرنشان کرد: این روزها شاهد افزایش زباله سوزی در محدوده انتهای سراب قنبر هستیم که چون جهت وزش باید نیز عمدتا از این منطقه به سمت شهر کرمانشاه است، این دود را با خود به مناطق جنوبی شهر می‌آورد. البته چون این دود از سطح باغات سراب قنبر عبور می‌کند کمتر آن را احساس می‌کنیم، اما پیامدهای آن وجود دارد.

وی یکی دیگر از پیامدهای محیط زیستی شیوع بیماری کرونا را افزایش قابل توجه استفاده از مواد شوینده، ضدعفونی کننده و سفیدکننده‌ها دانست و تاکید کرد: این مواد شیمیایی با حجم زیاد در حال ورود به آب و خاک ما است و پساب آن وارد رودخانه‌ها و آب‌های جاری و زیرزمینی شده و تبعات جبران ناپذیری به همراه دارد.

این فعال محیط زیست معتقد است، بسیاری از این پیامدها غیرقابل کنترل بوده و تنها راه مقابله با آنها در خانه ماندن برای جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری کرونا است.

سلیمانی درباره تاثیرات مثبت احتمالی شیوع کرونا در طبیعت نیز گفت: چون بسیاری از مناطق تحت حفاظت محیط زیست ورودی‌های مشخص دارد و در این ایام از ورود مردم به این مناطق جلوگیری شده، آثار تخریبی حضور انسان را به میزان کمتری نسبت به سال‌های گذشته در این مناطق شاهد هستیم، خصوصا در شرایطی که اکنون فصل زادآوری گونه‌های گیاهی و جانوری است.

وی خاطرنشان کرد: البته نباید فراموش کرد در سایر مناطق آزاد در سایه سکوت ناشی از کرونا برخی مشغول تخریب و شکار حیات وحش هستند و اخیرا شاهد شکار تعدادی از شوکاها در استانهای شمالی بودیم که ممکن است مشابه این اتفاق در نقاط دیگر کشور خصوصا برخی مناطق استان کرمانشاه نیز رخ دهد و شاهد شکار حیات وحش باشیم./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا