سلامتی و محیط‌زیستکشاورزی و محیط‌زیستمحیط زیست

تحول در سیستم غذایی جهانی با جایگزین‌های جدید

جایگزین‌های جدید گوشت و لبنیات سیستم‌ غذایی جهانی را به طرز چشمگیری متحول خواهد کرد.

به نقل از ارث، ارزیابی اخیر برنامه محیط‌ زیست سازمان ملل موارد قانع‌کننده‌ای برای جایگزین‌های جدید گوشت و محصولات لبنی به‌عنوان وسیله‌ای برای کاهش چشمگیر ردپای زیست‌محیطی سیستم غذایی جهانی ارائه می‌کند. این امر به ویژه در کشورهای با درآمد بالا و متوسط که در آنها اتکا به انرژی کم کربن حیاتی است، مهم تلقی می‌شود.

این گزارش، ارزیابی تأثیر بالقوه جایگزین‌های جدید منتخب برای محصولات حیوانی متداول را برجسته می‌کند؛ گوشت‌های گیاهی جدید، گوشت کشت‌شده از سلول‌های حیوانی و محصولات غنی از پروتئین که از طریق تخمیر سریع توسط میکروارگانیسم‌ها به دست می‌آیند.

گزارش بر پتانسیل قابل توجه این گزینه‌ها در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تاکید می‌کند. علاوه بر این، آنها می‌توانند به کاهش تخریب زمین، جنگل‌زدایی، آلودگی آب و خاک و از دست دادن تنوع زیستی کمک کنند. این جایگزین‌ها هم چنین خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و مقاومت ضدمیکروبی را کاهش می‌دهند و در مقایسه با محصولات حیوانی سنتی به نگرانی‌های مربوط به رفاه حیوانات به‌طور مؤثرتری رسیدگی می‌کنند.

محققان معتقدند که این جایگزین‌های جدید می‌توانند به سیستم غذایی پایدارتر، سالم‌تر و انسانی‌تر کمک کنند.

جایگزین‌های غذایی جدید طیف وسیع‌تری از انتخاب‌های مصرف‌کننده را ارائه خواهند داد. علاوه بر این، چنین جایگزین‌هایی می‌توانند فشار بر زمین‌های کشاورزی را کاهش داده و انتشار گازهای گلخانه‌ای را نزولی کنند، در نتیجه به ما کمک می‌کنند تا بحران سیاره‌ای سه‌گانه یعنی بحران تغییرات آب وهوا، بحران تنوع زیستی و از دست دادن طبیعت، بحران آلودگی و زباله همچنین مقابله با بحران سیاره‌ای را کاهش دهیم همچنین به پیامدهای بهداشتی و زیست محیطی صنعت دامپروری می‌پردازد. حمایت بیشتر دولت و تحقیقات باز و شفاف می‌تواند به باز کردن پتانسیل این فناوری‌های جدید برای برخی کشورها کمک کند.

این گزارش تأثیرات منفی تولید و مصرف محصولات حیوانی متعارف را به ویژه در کشورهای با درآمد بالا و متوسط نشان می‌دهد. این موارد شامل تخریب محیط زیست و نگرانی‌های بهداشت عمومی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌های خاص، چاقی و دیابت است. صنعت دامپروری همچنین خطرات مقاومت ضد میکروبی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مانند کووید- ۱۹ یا آنفلوانزای مرغی را به همراه دارد.

دامپروری نقش مهمی در تغییرات آب‌وهوایی دارد و تقریباً ۶۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با مواد غذایی و ۱۴ تا ۲۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. این مورد شامل انتشار گازهای گلخانه‌ای حیوانات، تولید خوراک، تغییرات کاربری زمین و زنجیره تامین انرژی است.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا