محیط زیستمحیط زیست در صنعت و معدن

تولید عایق رطوبتی پلیمری بر پایه آب در ایران

یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید عایق رطوبتی ایزوپل پوششی پلیمری بر پایه آب شده است که لایه‌ای مقاوم در برابر نفوذ آب و رطوبت بر سطوح ایجاد می‌کند.

به گزارش صندوق نوآوری وشکوفایی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: ما ۶ محصول دانش‌بنیان را در مجموعه خود تولید می‌کنیم که یکی از آنها عایق رطوبتی ایزوپل پوششی پلیمری بر پایه آب است، این محصول برای عایق کردن استخر، بالکن، پشت بام، سرویس بهداشتی و حمام، نما و آبنما و سطوح فلزی و گالوانیزه استفاده می‌شود.

عبدالرضا میرمحسنی ثمین بیان کرد: در شرایطی که صنعت عایق کشور بر پایه مواد قیری استوار است ما با محصولی محافظ محیط زیست توانستیم بسیاری از کاستی‌های مواد عایق کاری قیری را جبران کنیم؛ به عنوان مثال قیرگونی و ایزوگام ضمن آلوده‌کنندگی در برابر گرمای ۴۵ درجه تابستان نرم شده و در دمای منفی ۵ درجه زمستان که در بسیاری از استان‌های کشور وجود دارد ترک بر می‌دارد، بنابراین در پشت بام یا فضاهای شهری که در معرض تغییرات دمایی هستند عمر مناسبی ندارند.  

وی ادامه داد: اما عایق پلیمری تولیدی ما ضمن محافظت از محیط زیست، مقاوم و با توجه به نوع ترکیبات آن امکان رنگ‌پذیری دارد و می‌توان این محصول را با رنگ‌های مختلف و درظاهری زیبا عرضه کرد، عایق رطوبتی ایزوپل پوششی پلیمری بر پایه آب به مرور زمان مواد آلاینده محیط زیست از خود آزاد نمی‌کندو مقاومت بالایی در برابر تغییرات دمایی دارد.
وی در مورد ویژگی‌های دیگر این محصول اظهارداشت: نسل جدید عایق‌های رطوبتی منطبق بر استاندارد بین‌المللی انگلیس (BS EN ۱۴۸۹۱ ) است که به صورت مایع با رنگ‌های دلخواه در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد و به راحتی روی انواع سطوح اعمال شده و بعد از اعمال روی سطح، لایه‌ای مقاوم در برابر نفوذ آب و رطوبت ایجاد می‌کند،  چسبندگی بالای این عایق منجر به مقاومت آن در برابر ضربه و سایش می‌شود.

میر محسنی به فراوانی نمونه‌های تقلبی در بازار اشاره کرد و گفت: واردات این محصول به دلیل قیمت تمام شده بالا و نرخ ارز به صرفه نیست اما در بازار نمونه‌های تقلبی بسیاری وجود دارد که با رنگ‌های معمولی عرضه می‌شود و در اثر نفوذ آب و خوردگی‌های شیمیایی پوسته پوسته می‌شود در حالی که در تولید محصول ما از پلیمرهای ترموست شونده استفاده شده که با نمونه‌های موجود در بازار متفاوت است.

وی از برنامه‌ریزی برای تولید انبوه این محصول خبر داد و گفت: در نظر داریم با تولید سالانه بالغ بر ۳۰۰ تن عایق رطوبتی پلیمری ۴ درصد از حجم بازار را در اختیار بگیریم،  رقیب ما عایق‌های سنتی بر پایه قیر هستند.
وی در مورد استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گفت: پیش از این تسهیلات نمونه‌سازی دریافت کرده بودیم و در نظر داریم که برای راه‌اندازی طرح توسعه‌ای تولید انبوه این محصول تسهیلات طرح صنعتی را از صندوق نوآوری و شکوفایی تقاضا کنیم.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به برنامه‌های صادراتی مجموعه خود، گفت: کیفیت محصولات ما در تست‌های جمهوری آذربایجان مثبت اعلام شده و به موجب آن تفاهم‌نامه‌ای به ارزش بالغ بر یک میلیون دلار با جمهوری آذربایجان امضا کردیم که بعد از اجرای طرح توسعه‌ای و تولید انبوه به قرارداد تبدیل خواهد شد،  در ترکیه نیز مطالعات امکان‌سنجی انجام شده است. بزرگترین مزیت محصولات ما قیمت پایین آن است به‌طوری‌که قیمت عایق‌های رطوبتی پلیمری در منطقه تا ۵ برابر نسبت به نمونه خارجی ارزان‌تر است.
محصولات دانش‌بنیان این شرکت شامل عایق‌های پلیمری غیر قیری نسل جدید، کمپوزیت پلیمری ویژه پل‌های هوایی، رمپ و روکش‌های فوق مقاوم، چسب‌های دو جزیی پایه اپوکسی با کاتالیزور خاص، کفپوش‌های یکپارچه پلیمری و مواد عایق‌بندی پیشرفته، بتونه و بتن‌های پلیمری و  شوینده‌های پلیمری نسل جدید بدون آب است./منبع : ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا