آببهینه سازی مصرف آبکشاورزی و محیط‌زیست

استفاده بهینه از زهآب منجر به حفظ منابع آبی می‌شود

مدرس و دانش آموخته‌ آبیاری و زهکشی آبیاری و آبادانی گفت: با توجه به کمبود آب در ایران و نیز رشد روزافزون جمعیت و توسعه شهرنشینی، لزوم برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از منابع آب متعارف و نامتعارف از اهمیت فراوانی برخوردار است.

امید رجا ، با اشاره به اینکه اگر برنامه منسجم و منظمی برای مدیریت مصرف آب به خصوص در بخش کشاورزی وجود نداشته باشد، بحران آب عواقب جبران‌ناپذیری برای کشور رقم خواهد زد، اظهار کرد: در چنین شرایطی، استفاده مجدد از زهآب‌ها می‌تواند به عنوان یکی از راه‌های غلبه بر مشکل کم‌آبی و جلوگیری از هدر دادن منابع آب تلقی شود.‌

وی افزود: استفاده از زهاب در صورت وجود برنامه‌ریزی‌ صحیح و مدیریت شده می‌تواند ضمن کاهش فشار بر منابع آب زیرزمینی و سطحی در دسترس، اثرات اقتصادی و محیط‌زیستی مثبتی را نیز در پی داشته باشد.

رجا با بیان اینکه استفاده از آب‌های بازیافتی باعث افزایش منابع آبی شده ما را قادر می‌سازد تا نیازهای آبی بیشتری را برآورده سازیم و وابستگی کمتری به آب شیرین پیدا کنیم، ابراز کرد:‌ این مسئله در نهایت تأثیر منفی را بر روی محیط‌های آبی به حداقل خواهد رساند. امروزه «شعار محصول بیشتر از هر قطره آب» به تدریج سرلوحه برنامه‌های مدیریتی همه دولت‌ها قرار گرفته و در این راستا ضرورت بهره‌گیری و گسترش استفاده از آب‌های بازیافتی هر روز بیش از پیش نمایان می‌شود.

این مدرس با بیان اینکه خوشبختانه ظرف دهه اخیر در کشور، تلاش‌های ارزشمندی برای تصفیه فاضلاب‌های خانگی و صنعتی و جایگزینی آن‌ها با حقابه‌های آب باران از منابع آب سطحی (مخازن سدها) و زیرزمینی (چاه‌ها و قنوات) صورت گرفته است، ادامه داد: اما به نظر می‌رسد آن چنان که‌ می‌بایست در سایه یک نظام مدیریتی جامع بر منابع آب نبوده و ضروری است تا با توجه به شرایط بحرانی منابع آب در کشورمان بیش از پیش به این امر پرداخته شود. بنابراین بررسی اثرات ناشی از دفع نادرست زهآب خام در محیط‌های مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

مدرس و دانش آموخته‌ آبیاری و زهکشی آبیاری و آبادانی، خاطرنشان‌ کرد: نیاز به تشویق سرمایه‌گذاران برای جمع‌آوری زهآب و نیز نیاز به همکاری بین همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف اعم از وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی، وزارت بهداشت و محیط‌زیست، سازمان‌های دیگر مانند شهرداری و بخش‌های خصوصی مربوط به کشاورزی است که به طریقی در این امر مداخله داشته باشند، نبود همکاری بین این سازمان‌ها و نهادهای منجر به نبود استفاده اصولی از آب‌های بازیافتی شده و طیف وسیعی از مشکلات را به وجود می‌آورند./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا