محیط زیست

عمر طولانی‌تر با مصرف غذاهای سازگار

بر اساس نتایج تحقیقات جدید، خوردن بیشتر غذاهای سازگار با محیط زیست می‌تواند به شما کمک کند زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشید.

به نقل از مدیکال اکسپرس، محققان دریافتند افرادی که از رژیم غذایی پایدارتر از نظر زیست محیطی پیروی می‌کنند، در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی کمتر پایداری داشتند، ۲۵ درصد کمتر در معرض خطر مرگ در طول دوره پیگیری بیش از ۳۰ سال بودند.

این تحقیق مبتنی بر تحقیقات قبلی است، غذاهایی را که هم برای سلامتی و هم برای محیط زیست سودمند هستند، مانند غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات غیر نشاسته‌ای، آجیل و روغن‌های غیر اشباع  و نیز غذاهایی که می‌توانند برای محیط زیست و سلامت انسان مضر باشند، مانند تخم مرغ و گوشت قرمز و فرآوری شده، شناسایی کرده است.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که مصرف غذاهای سازگار با محیط زیست بیشتر می‌تواند به کاهش خطر مرگ افراد به دلایلی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های عصبی کمک کند.

دکتر لین بوی، کاندیدای تخصص گروه تغذیه در دانشگاه هاروارد دانشکده بهداشت عمومی چان، آمریکا گفت: ما یک امتیاز رژیم غذایی جدید پیشنهاد کردیم که بهترین شواهد علمی فعلی را در مورد تأثیرات غذا بر سلامت و محیط زیست در بر می‌گیرد. یافته‌ها، فرضیه ما را تایید کرد که امتیاز رژیم غذایی سلامت سیاره‌ای بالاتر با خطر کمتر مرگ‌ومیر مرتبط است.

با توجه به شواهد موجود، غذاهای گیاهی با خطر کمتر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سرطان روده بزرگ، دیابت و سکته مغزی و کاهش تأثیرات بر محیط‌ زیست از نظر عواملی مانند استفاده از آب، استفاده از زمین، آلودگی مواد مغذی و انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط هستند.

با تحقیق جدید، هدف محققان ایجاد ابزار ساده‌ای بود که سیاست‌گذاران و پزشکان بهداشت عمومی بتوانند از آن برای توسعه راهبردهایی جهت بهبود سلامت عمومی و مقابله با بحران آب‌وهوا استفاده کنند.

بوی ابراز کرد: به‌عنوان یک نسل هزاره، من همیشه نگران کاهش اثرات انسانی بر محیط زیست بوده‌ام. یک الگوی غذایی پایدار نه تنها باید سالم باشد بلکه باید در محدوده‌های سیاره‌ای برای انتشار گازهای گلخانه‌ای و سایر پارامترهای محیطی سازگار باشد.

محققان برای ایجاد شاخص رژیم غذایی سلامت سیاره‌ای خود، تحقیقات موجود را در مورد روابط بین گروه‌های غذایی مختلف و نتایج سلامت بر اساس رژیم غذایی مرجع EAT-Lancet که اثرات زیست محیطی شیوه‌های تولید غذا را در نظر می‌گیرد، بررسی کردند. سپس آنان این شاخص را برای تجزیه و تحلیل نتایج بین بیش از ۱۰۰ هزار شرکت‌کننده در دو تحقیق گروهی بزرگ که در ایالات‌متحده انجام شد، به‌کار بردند. مجموعه داده‌ها شامل بیش از ۴۷هزار مرگ‌ومیر در طول یک دوره پیگیری طی سه دهه از سال ۱۹۸۶ تا سال ۲۰۱۸ بود.

به‌طور کلی، محققان دریافتند، افرادی که در بالاترین چندک (یک پنجم شرکت‌کنندگان برتر) برای شاخص رژیم غذایی سلامت سیاره‌ای قرار دارند، در مقایسه با افرادی که در پایین‌ترین چندک قرار دارند، ۲۵ درصد کمتر در معرض خطر مرگ به هر علتی هستند. نمرات بالاتر شاخص رژیم غذایی سلامت سیاره‌ای با ۱۵ درصد خطر کمتر مرگ ناشی از سرطان یا بیماری‌های قلبی عروقی، ۲۰ درصد خطر کمتر مرگ ناشی از بیماری‌های عصبی و ۵۰ درصد خطر کمتر مرگ ناشی از بیماری‌های تنفسی مرتبط بود.

بوی هشدار داد که شاخص رژیم غذایی سلامت سیاره‌ای به‌طور قطعی همه اقلام غذایی و روابط آنها را با همه بیماری‌های اصلی در همه کشورها منعکس نمی‌کند. افرادی که شرایط بهداشتی خاص، محدودیت‌های مذهبی، یا دسترسی متفاوت به غذا به‌دلیل وضعیت اجتماعی-اقتصادی یا در دسترس بودن غذا دارند، ممکن است با پیروی از الگوی غذایی پایدارتر با چالش‌هایی مواجه شوند. تحقیقات بیشتر می‌تواند به روشن شدن و رفع چنین موانعی کمک کند.

بوی افزود: امیدواریم محققان بتوانند این شاخص را با فرهنگ‌های غذایی خاص تطبیق دهند و چگونگی ارتباط آن با بیماری‌های مزمن و اثرات زیست‌محیطی مانند ردپای کربن(کل مقدار گازهای گلخانه‌ای شامل دی‌اکسید کربن و متان است که در اثر زندگی و فعالیت انسان‌ها تولید می‌شود)، ردپای آب(مقدار کل آب شیرین مورد استفاده‌ای که برای تولید کالاها یا خدمات مصرف می‌شود) و استفاده از زمین در سایر جمعیت‌ها را تایید کنند.

این یافته‌ها در NUTRITION ۲۰۲۳، نشست سالانه انجمن آمریکایی تغذیه ارائه شده است.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا