محیط زیست

برای حفظ محیط زیست چاره ای جزء مردمی سازی نداریم

سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مهمترین حامی محیط زیست مردم هستند و در همین راستا ۲۰۶۱ خانه محیط زیست از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون در محل‌های مختلف راه اندازی شده است.

نورالله مرادی در آیین افتتاح ۸۱ خانه محیط زیست استان همدان، اظهار کرد: سه ضلع انسان، محیط زیست و کتاب، مثلث ارزشمند و متعالی را تشکیل می‌دهند که می‌تواند زمینه تعالی و تمدن انسانی را فراهم کند. مسئولیت اجتماعی یک بحث جدید در حوزه مشارکت‌های مردمی و پژوهش‌های علوم اجتماعی و مدیریت است اما در تمدن و فرهنگ غنی ایرانی از پیشینه قوی برخوردار و به صورت عملیاتی ساری و جاری بوده است.

وی با بیان اینکه خانه‌های محیط زیست در راستای مسئولیت‌های اجتماعی دستگاه‌های مختلف متولی محیط زیست شکل گرفته است، تصریح کرد: در حوزه آموزش و فرهنگسازی چند محور را دنبال می‌کنیم که مهمترین آن مردمی سازی به معنای واقعی بود که پس از بررسی‌های مختلف طرح خانه‌های محیط زیست نهایی شد به طوریکه بیش از ۲۱۰۰ خانه محیط زیست در کشور در نظر گرفته شده و برای ایجاد این ساختارها، مکان‌هایی در نظر گرفته شد که ذاتاً اجتماع محور هستند و با افتتاح خانه محیط زیست یک موضوع تازه به این اجتماع افزوده می‌شود.

مرادی با اشاره به اینکه محیط زیست زیرساخت فرهنگ و تمدن بشری است که استمرار آن زندگی بشر را نیز تضمین می‌کند، خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی یکی از مراکزی است که با حضور کتابداران و افراد اهل مطالعه می‌تواند در تحقق مردمی سازی حفاظت از محیط زیست تأثیرگذار باشد به طوریکه فضای مطالعه و گفت‌وگوی رو در رو می‌تواند اهداف سازمان محیط زیست را محقق کند. 

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ هدف برای خانه‌های محیط زیست طراحی شده است، اضافه کرد: نخستین هدف ما بسترسازی و ساختارسازی برای جلب مشارکت همگانی و ایجاد زمینه برای حضور اقشار مختلف است که در این حوزه اعضای کتابخانه‌ها و کتابداران می‌توانند مُبلغان بسیار مهمی برای این حوزه باشند. 

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ترویج آموزه‌های دینی از دیگر اهداف این خانه‌ها است چراکه دین اسلام، محیط زیستی‌ترین دین است که در آن درباره نحوه مواجهه با حیاط وحش، آب، درخت و … احادیث و روایت‌های بی‌شماری آمده است. خانواده و بنیان آن می‌تواند محوری برای حفظ محیط زیست باشد، خانه‌های محیط زیست بستری برای اجرایی کردن فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر در این حوزه است.

دستگاه‌ها بیشترین آسیب را به محیط زیست می‌زنند

سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: مردم و اجتماع‌های محلی حامیان محیط زیست هستند و کمترین آسیب را می‌زنند اما دستگاه‌ها بیشترین آسیب به محیط زیست وارد می‌کنند.

پدرام جدی با بیان اینکه برای حفظ محیط زیست چاره‌ای جز مردمی سازی نداریم، اظهار کرد: مهمترین حامی محیط زیست مردم هستند و بر خلاف تصور رایج، دستگاه‌هاو ارگان ها بیشترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کنند. ۲۰۶۱ خانه محیط زیست از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون در محل‌های مختلف راه اندازی شده است. خانه‌های محیط زیست محفلی برای اقشار مختلف است تا بتوانند سهل‌تر با مسئولان ارتباط برقرار کنند.

وی با اشاره به اینکه به دنبال کار نمایشی نیستیم، تصریح کرد: این محافل برای یاری رساندن به سازمان حفاطت محیط زیست در راستای انجام وظایف و رسالت‌ها به ویژه در حوزه آموزشی است تا به تبیین درست جایگاه و اهمیت محیط زیست منجر شود. 

جدی ادامه داد: تلاش کردیم که هیچ محدودیتی در برپایی خانه‌ها نداشته باشیم به طوریکه تاکنون این خانه‌ها در مساجد، مدارس، دهیاری‌ها، کتابخانه‌ها و … برپا شده است. سازمان حفاظت محیط زیست دنبال کیفی سازی خانه ها محیط زیست است تا خروجی مناسبی داشته و از هر نظر ارتقاء پیدا کند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز گفت: مهاجرت مردم روستا عرصه را برای متجاوزان باز می کند تا زیست بوم را تخریب کنند و پوشش گیاهی را از بین ببرند چراکه با مهاجرت روستائیان تغییر کاربری، زمین خواری و شکار و صید برای آنها آسان تر می شود.

سیده‌مریم محمدی اظهار کرد: یکی از وظایف پنجاه گانه محول شده وزارت کشور به دهیاران حفظ حریم و محیط زیست روستا است و اگر دهیاران در این زمینه کوتاهی کنند زوال محیط زیست و مهاجرت افراد به شهر اتفاق می افتد.

وی افزود: دهیاران که نمایندگان دولت در روستا هستند، نباید اجازه تجاوز به حریم بکر و زیبای روستا را به سودجویان بدهند چراکه تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز با حکم قضایی باعث از بین رفتن سرمایه های مالی کشور می شود بنابراین دهیاران نباید اجازه سودجویی و ساخت و سازهای غیرمجاز را بدهند که زیست بوم ها دچار آسیب شود چراکه با تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز، دیگر امکان احیای محیط زیست و زیست بوم وجود ندارد و در این راستا اداره کل حفاظت محیط زیست در اختیار دهیاران بوده تا اجازه از بین بردن زیستگاه و زیست بوم های ارزشمند را ندهد.

محمدی با بیان اینکه حفظ محیط زیست جلوی مهاجرت و نابودی روستا را می گیرد، یادآور شد: حفظ محیط زیست وظیفه آحاد مردم کشور است و برای مشارکت درست مردم نیاز به آموزش و برگزاری دوره های آموزشی داریم و سازمان حفاظت محیط زیست معاونتی با همین عنوان در خود دارد و با وجود کمبود بودجه این سازمان نسبت به سایرین سرفصل های مطلوبی در حوزه آموزش در سطح کشور و استان ها دارد که یکی از آنها ایجاد خانه های محیط زیست است.

وی با بیان اینکه خانه های محیط زیست محل آموزش هستند، گفت: براساس اصل ۵۰ قانون اساسی خانه های محیط زیست هدف ارائه خدمات آموزشی به جوامع محلی، کشاورزان، دهیاران، کودکان، نوجوان، پیشکسوتان و مسئولان محلی را دارند و امیداریم با حضور مسئولان محلی در خانه های محیط زیست یک گفتمان مشترک در راستای حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار اتفاق بیفتد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا