محیط زیست

رویکرد ۱۰۰ درصد دایره‌ای دانمارک برای بطری‌های پلاستیکی

دانمارک توانسته است شش سال زودتر از موعد اتحادیه اروپا برای کاهش ۹۰ درصدی بطری‌های پلاستیکی دست پیدا کند و حتی این درصد را به ۱۰۰ برساند!

دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا از کشورهای عضو می‌خواهد که تا سال ۲۰۲۹ به نرخ جمع‌آوری ۹۰ درصدی بطری‌های پلاستیکی دست یابند. حال با وجود اینکه در ابتدای سال ۲۰۲۳ قرار داریم، دانمارک به تازگی اعلام کرده است که در جمع‌آوری و بازیافت بطری‌ها و قوطی‌ها به ۱۰۰ درصد رویکرد دایره‌ای دست یافته است.

این رویکرد دایره‌ای توسط سازمان غیرانتفاعی خصوصی Dansk Retursystem اداره می‌شود که بر پایه مفهوم DRS عمل می‌کند. DRS سیستمی است که به موجب آن مصرف‌کنندگانی که محصولی را خریداری می‌کنند، مبلغ اضافی پول (بیعانه) پرداخت می‌کنند که پس از بازگرداندن بسته‌بندی یا محصول به محل جمع‌آوری بازپرداخت می‌شود.

حال با اقدامات حساب‌شده، هزینه‌های این سیستم به صفر رسیده است، به این معنی که تولیدکنندگان مجبور نیستند برای پشتیبانی از بسته‌بندی نوشیدنی خود مبلغی به این سازمان بپردازند.

در واقع تولیدکنندگان مجبور نیستند روی بسته‌بندی‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند و بنابراین می‌توانند قیمت نوشیدنی خود را برای مصرف‌کنندگان نهایی کاهش دهند؛ این یک موقعیت برد-برد برای همه و از جمله حامیان محیط زیست است.

رویکرد ۱۰۰ درصد دایره‌ای دانمارک برای بطری‌های پلاستیکی

سیستم بازگشت بسته‌بندی در دانمارک دارای پیشینه‌ای طولانی است که به بیش از یک قرن قبل باز می‌گردد. با این حال، این تمایل مردم و مشاغل محلی برای انطباق و پذیرش تغییرات است که نتایج مثبتی را در پی داشته است.

هزینه بهره برداری از سیستم DRS دانمارک از سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است. پنج سال پیش، تولیدکنندگان باید به طور متوسط ۰.۱۷ کرون دانمارک به ازای هر بسته در بازار که باید بازیافت می‌کرد، پرداخت می‌کردند. سال گذشته، این هزینه، ۰.۰۳ کرون دانمارک بود.

هایدی شوت لارسن، مدیر اقتصاد دایره‌ای Dansk Retursystem در این رابطه گفت: “یکی از عوامل اصلی رسیدن به هزینه‌های صفر در سال جاری، در درجه اول به دلیل قیمت‌های مطلوب مواد قابل بازیافت است که در حال حاضر تقاضای زیادی در بازار دارند.”

رسیدن به هزینه‌های صفر به این معنی است که هزینه‌های جمع‌آوری، مرتب‌سازی و آماده‌سازی مواد برای بازیافت اکنون با درآمد سیستم بیعانه مطابقت دارد. علاوه بر این، چنین نتایجی نیز به دلیل تنظیمات مداوم سیستم و کاهش قیمت بسته‌بندی مناسب برای بازیافت است.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا