محیط زیست در صنعت و معدن

توقف فعالیت معادن شن و ماسه استان مرکزی به دلیل استمرار آلودگی هوا

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: بر اساس مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا در روزهایی که وضعیت آلودگی هوا به علت افزایش گرد و غبار در شرایط ناسالم قرار گیرد، همه معادن شن و ماسه مستقر در محدوده استان ملزم به توقف فعالیت هستند .

یوسف یوسفی در جمع خبرنگاران گفت: همزمان با تشدید آلودگی هوا و تداوم وضعیت ناسالم و افزایش گرد و غبار منطقه ای، پایش دقیق معادن و منابع خیزش گرد و غبار در اطراف شهرها و کارگاه های ساختمانی داخل شهرهای استان در دستور کار ویژه اداره کل حفاظت محیط زیست قرار گرفته و تا برطرف شدن کامل آلودگی هوا و ذرات معلق، ادامه دارد.

وی افزود: بر اساس مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای استان، در چند روز اخیر کلیه واحدهای تولید شن و ماسه و مصالح ساختمانی، کوره های آجرپزی و  صنایعی که دارای پتانسیل آلایندگی هوا هستند، مورد پایش قرار گرفتند و مجموعا ۶۲ اخطاریه نظارتی صادر شد.

 یوسفی با اشاره به اینکه برخی از شهرهای این استان از جمله اراک در ۶ ماه سال درگیر ریزگردها هستند و ۶ ماه بعد نیز با آلودگی صنایع دست و پنجه نرم می کنند، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست، مطالعه شناسایی  کانون‌های خیزش گردوغبار استان ها را انجام داده که برش استان مرکزی این‌ مطالعه در زمستان ۱۴۰۱ در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مورد تصویب قرار گرفت که پس از بررسی در کارگروه امور زیربنایی استان، از سال جاری طی یک برنامه ۱۱ ساله با همکاری بین بخشی سازمان ها و وزارتخانه های مختلف  محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی و هواشناسی، اقدامات اجرایی بر اساس این سند درخصوص کانون‌های گردوغبار استان آغاز خواهد شد.

یوسفی با بیان اینکه این پدیده جوی آثار و پیامدهای زیست محیطی نامطلوب و اثرات مضری بر سلامت، اقتصاد جامعه و اقلیم دارد، افزود: شناخت ماهیت، منشاء و اثرات گردوغبار، در تعیین روش های کنترل آن نقش بسزایی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در پایان تاکید کرد: همه موظف هستیم که با استفاده از تمامی امکانات موجود و با نهایت تلاش و جدیت جهت کاهش هر چه بیشتر اثرات ریزگردها بر سلامتی مردم حرکت کنیم.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا