محیط زیستمحیط زیست در صنعت و معدن

استفاده از محدوده‌های بلوکه شده معدنی استان کرمان برای کاهش دمای زمین

اثرات جنگل در ذخیره کربن به‌عنوان یک روش مقرون‌به‌صرفه در کاهش گرمای کره زمین به اثبات رسیده است و با توجه به وجود ۴۶۰۰ محدوده معدنی (معادل ۶۰ درصد پهنه‌های معدنی استان کرمان) بلوکه شده که برخی از این پهنه‌ها فاقد ماده معدنی هستند، لذا می توان از این محدوده‌ها برای اجرای برخی پروژه‌ها از جمله طرح ترسیب کربن بهره جست.

سیدمصطفی آیت اللهی موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان در جلسه شورای معادن استان با اشاره به ۴۶۰۰ معدن بلوکه شده در استان، پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه به این زودی نمی‌توانیم این پهنه‌ها را آزاد کنیم و برخی از این محدوده‌ها ماده معدنی نیز ندارند لذا باید محدوده معادن بلوکه شده را کوچکتر کنیم تا بتوانیم طرح‌های دامپروری، مسکن، نهال کاری و … در آنجا اجرا کنیم.

مهدی رجبی زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان نیز در این زمینه گفت: با توجه به پروژه بین‌المللی کاهش کربن و ترسیب کربن در کره زمین لذا در کشور باید یک میلیارد نهال در عرصه‌های مختلف کشت شود و ۶۰ میلیون نهال در شمال استان و ۲۰ میلیون نهال در جنوب کشت کنیم و این درحالی است که بسیاری از کشورها این تعهد خود را انجام داده ‌ند و ایران هنوز در اول راه است.

او با بیان این مطلب که ۲۰۰ هزار هکتار جنگل‌های بیابانی در استان کرمان داریم، عنوان کرد: می‌توان محدوده‌های معادن بلوکه شده را طبق مصوبه شورای معادن استان، به اجرای طرح ترسیب کربن اختصاص داد.

ترسیب کربن (carbon sequestration) به‌معنای جذب دی‌اکسیدکربن اضافی و موجود در جو است که یکی از روش‌های تبدیل آن به مواد آلی، توسط اندام‌های هوایی و زیرزمینی گیاه از طریق کاشت گونه‌های مقاوم مرتعی در مراتع تخریب شده است. ترسیب کربن اهمیت دارد چون با کاهش انتشار یکی از گازهای گلخانه‌ای موجود در جو (دی اکسید کربن) روند افزایش دمای کره زمین را کاهش می‌دهد و موجب اثرات مطلوب زیست محیطی می‌شود.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا