محیط زیست در صنعت و معدنهوا

طرح وزارت نفت برای هوای پاک هفته آینده اجرا می‌شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از اجرای طرح وزارت نفت برای هوای پاک خبر داد و گفت: هفته آینده طرح بهینه سازی مصرف سوخت در کشور با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.

علی سلاجقه، در جمع خبرنگاران استان کردستان، با اشاره به کیفیت پایین استاندارد هوا در استان گفت: آلودگی هوا را برای کردستان نمی پذیریم چراکه این استان از استان های شاداب است که با توجه به شرایط اقلیمی باید دارای استاندارد مناسبی در بحث هوای پاک باشد.

وی از گرد و غبار استان کردستان طی سالیان اخیر گفت و افزود: در داخل کشور سازمان های محیط زیست و آبخیزداری پیگیر این مشکل هستند و در بعد بین المللی هم به دنبال تشکیل سازمان منطقه ای محیط زیست هستیم که اساسنامه تایید و به وزارت خارجه ارسال شده است.
وی کشورهای شرکت کننده در این سازمان را ۱۵ کشور در منطقه اعلام کرد که با تشکیل صندوق بین المللی در این طرح مشارکت خواهند داشت.
سلاجقه در مورد قانون پاک افزود: سازمان محیط زیست کشور از سال ۹۶ با ابلاغ قانون هوای پاک، مسئول این موضوع شده و کار خود را با پیگیری و ارسال ۱۶ آیین نامه به دستگاه های اجرایی آغاز نموده و کاملا دستگاه های موظف در این طرح را مورد بررسی قرار می دهد.
وی به حواشی و شایعات در فضای مجازی در مورد کاهش بودجه محیط زیست هم اشاره کرد و گفت: رویکرد بودجه سال ۱۴۰۲ کاملا مطابق با محیط زیست بوده و نسبت به گذشته افزایش چشمگیری را نشان می دهد و در همین بودجه اعتبارات خوبی برای هوای پاک هم در نظر گرفته شده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به لایحه ۲۰ درصد عوارض آلایندگی هم اشاره کرد و گفت: با جدیت به دنبال تصویب این طرح هستیم که باعث افزایش سطح استاندارد هوای پاک در کشور خواهد شد.
وی از طرح وزارت نفت برای هوای پاک گفت و افزود: هفته آینده طرح بهینه سازی مصرف سوخت در کشور با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.
سلاجقه با اشاره به طرح اسقاط خودروها گفت: در گذشته سالانه ۲۵ هزار خودرو اسقاط می شد ولی ما به دنبال اجرای کامل طرح با مشارکت خودرو سازان و وزارت صمت هستیم که در مقابل هر خودروی وارداتی، ۴ خودروی داخلی اسقاط شود. 

پیگیر معضلات محیط زیستی در کردستان هستیم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه این گفت‌وگو، از معضلات محیط زیست در استان کردستان گفت.
علی سلاجقه با اشاره به بررسی مشکلات و شاخص های محیط زیست در این استان اظهار کرد: شرایط اقلیمی استان کردستان، ظرفیت های بالایی در بحث محیط زیست برای این استان فراهم نموده است.

وی گفت: استان کردستان یکی از استان های حائز اهمیت در کشور است که باید به عنوان یک استان الگو در نظر گرفته شود.
سلاجقه بررسی مواردی چون هوای پاک، پسماند، سدها و مناطق حفاظت شده در استان کردستان را دارای اهمیت دانست که باید در اولویت بررسی قرار گیرند.
وی با اشاره به اینکه استان کردستان دارای تنوع گیاهی و جانوری با تراز بالایی می باشد گفت: شورای عالی محیط زیست را در این استان فعال می کنیم.
وی در جواب سوالی مبنی بر وضعیت تالاب بین المللی زریبار و رشد بی رویه نی زارها هم گفت: این تالاب یک سرمایه ملی است و سازمان های دولتی و مردمی در حفظ این تالاب فعال هستند. بحث های گردشگری نیز در این منطقه باید بر اساس شاخص های محیط زیست صورت گیرد.
وی با اشاره به وضعیت پسماند در استان کردستان گفت: به زودی جلوی اخذ مجوزهای غیرقانونی و ورود فاضلاب به آبراه ها گرفته خواهد شد و همچنین باید سهم بالایی از عوارض آلایندگی توسط شهرداری ها به بحث محیط زیست اختصاص یابد.
وی افزود: بنده در این استان به دنبال جمع آوری داده هایی برای اقدام مناسب در بحث پسماند هستم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از مناطق حفاظت شده هم گفت و افزود: در کل کشور تعداد ۳۰۹ منطقه حفاظت شده داریم که استان کردستان از استاندارد و ظرفیت بالایی در این حوزه هم برخوردار است.
وی ادامه داد: جهت تامین علوفه چراگاه ها و مناطق حفاظت شده، طرح همیاری خیرین و واقفین محیط زیست را اجرا نموده ایم که در این طرح دوستداران محیط زیست و خیرین سهم عمده ای از علوفه مورد نیاز حیات وحش را تامین می کنند و این خیرین از استان کردستان هم جذب خواهند شد. 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا