آبمحیط زیست

ناچار به استفاده از “آب‌های غیرمتعارف” هستیم

رئیس پردیس دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: با توجه به محدودیت‌های موجود در زمینه منابع آبی، ناچار به استفاده از آب‌های غیرمتعارف هستیم، اما باید از روش‌های نوین و علمی برای استفاده درست از این آب‌ها بهره بگیریم.

دکتر علی بهشتی‌آل‌آقا، در سومین همایش ملی کم آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف در مناطق خشک به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه، با بیان اینکه مسئله آب از گذشته جزو چالش‌های ساکنان فلات ایران بوده، گفت: ایران همیشه با چالش کم آبی مواجه بوده و شاید به همین دلیل است که ایرانیان برای مصرف بهینه آب به فکر ابداع قنات افتاده‌ و به عنوان مخترع قنات به دنیا معرفی شده‌اند.

بهشتی‌آل‌آقا با بیان اینکه در کشوری مثل ایران که همیشه با کم‌آبی درگیر بوده باید سیاست‌های کم آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب در بخش های مختلف در برنامه قرار گیرد، گفت: با توجه به محدودیت‌های موجود در زمینه منابع آبی، استفاده از آب‌های غیرمتعارف دیگر صرفا یک گزینه نیست و چه بخواهیم، چه نخواهیم باید از این آب‌ها استفاده کنیم، لذا باید از روش‌های نوین و علمی برای استفاده درست از این آب‌ها بهره بگیریم.

رئیس پردیس دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه استفاده از آب‌های نامتعارف با توجه به محدودیت منابع آبی کشور در  بحث مدیریت خشکسالی مؤثر و کارآمد است، افزود: استفاده از آب ‌ای غیرمتعارف یکی از راه های توسعه بخش کشاورزی محسوب می شود، اما باید با استفاده و بهره گیری از اصول مدیریتی آسیب‌های آن را به حداقل رساند. به عنوان نمونه باید به جای استفاده مستقیم از آب‌های نامتعارف از تصفیه جهت کنترل آن بهره بگیریم و از مواد اصلاحی که به حذف فلزات سنگین منجر می شود جهت حل مشکل تجمع فلزات سنگین استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه استفاده از آب‌های نامتعارف شامل آب‌های آلوده به فاضلاب، آب‌های با درجه شوری بالا، آب‌های حاوی فلزات سنگین و … در بخش کشاورزی تبعات خاص خود را دارد، گفت: استفاده از این آب‌ها در بخش کشاورزی در کنار آلودگی‌های زیست محیطی که ممکن است در پی داشته باشد، می‌تواند سلامت انسانها را هم به مخاطره بیاندازد، لذا باید از روش‌های نوین و علمی برای استفاده درست از این آب‌ها بهره بگیریم.

وی یکی دیگر از موارد مناسب استفاده از آب‌های غیرمتعارف را استفاده از این آب‌ها در آبیاری فضای سبز شهری برشمرد و افزود: با توجه به کاهش چشمگیر منابع آبی، استفاده از آب‌های غیرمتعارف تصفیه شده بهترین راهکار برای نجات فضای سبز شهری است.

بهشتی‌آل‌آقا ادامه داد: به دلیل درگیر بودن کشور با دوره‌های کوتاه مدت و بلندمدت خشکسالی و از طرفی با توجه به دائمی بودن منبع پساب، این منبع می‌تواند نقش مهمی در تامین آب مصارف برخی بخش‌ها به ویژه صنعت ایفا کند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا