آبمحیط زیست

رفع ۳۳ درصد از آلایندگی تالاب انزلی با راه اندازی یک تصفیه خانه

نماینده انزلی در مجلس با تاکید بر اینکه مدیریت شهرک صنعتی رشت در حال حاضر با بخش خصوصی است، گفت: با راه اندازی تصفیه خانه این شهرک تا ۳۳ درصد آلایندگی تالاب برطرف می شود.

احمد دنیامالی در نشست بررسی میدانی معضلات و مشکلات تالاب بین‌المللی انزلی که در بندرانزلی برگزار شد، اظهار کرد: براساس منابع و اقداماتی که باید انجام دهیم برنامه های عملیاتی مرتبط با تالاب را باید شفاف و مشخص بیان کنیم.

وی با بیان اینکه ۸۰۰ قایقران از تالاب انزلی به ویژه در فصل بهار و تابستان ارتزاق می کنند و امروزه به دلیل مشکلات پیش آمده نمی توانند در تالاب تردد کنند، افزود: بحث گردشگری یکی از پتانسیل های تالاب انزلی است.

دنیامالی تصریح کرد: تالاب باید احیا شود و شیلات وظایفی در رابطه با حفظ ذخایر تالاب دارد؛ همچنین محیط زیست باید طالب باشد که مردم به تالاب رفت و آمد داشته باشند، زیرا هرچقدر تالاب رکود داشته باشد و مردم رفت و آمد نداشته باشند رسوب دهی اتفاق می افتد و همانند اتفاقی که سال گذشته رخ داد و شاهد تلف شدن کپور ماهیان علف خوار بودیم، دوباره شاهد خواهیم بود.

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مدیریت شهرک صنعتی رشت در حال حاضر با بخش خصوصی است، گفت: با راه اندازی تصفیه خانه این شهرک تا ۳۳ درصد آلایندگی تالاب برطرف می شود.

وی با اشاره به تله های رسوبگیر تصریح کرد: زیر پل غازیان تله رسوبگیر مدام کار شود؛ ضمن اینکه شنبه بازار روگا با توجه به اینکه اکنون خشک شده و فاضلاب های زیادی به آن می ریزد، سلامت شهروندان را تهدید می کند و لازم است شهرداری و شورا آنجا دیواره سازی کنند تا رسوب کنترل شود.

دنیامالی با تاکید بر اینکه باید اولویت ها مشخص شود، گفت: ۱۰۰ میلیاردی که به سازمان بنادر اختصاص داده شده باید بر اساس زمانبندی گزارش کاری از لایروبی ارایه دهد و لزوما به دنبال بیرون ریختن مواد حاصل از لایروبی نباشیم زیرا بیرون ریختن و انتقال آن هزینه در پی دارد، اما با کاتر ساکشن ها می توان لایروبی را انجام داد و همان جا در مکان های مناسب دپو کرد که علاوه بر کاهش هزینه ها، می تواند در مباحث محیط زیستی و گردشگری استفاده شود.

نماینده مردم انزلی در مجلس تصریح کرد: بر اساس دستورات استاندار باید دستگاه های متولی دستورالعمل های خود را داشته و در اسرع وقت انجام دهند و داستان تکراری رفت و برگشت برای اقدامات مرتبط با تالاب را نداشته باشیم.

خروج طرح هادی ۲۶ روستای گیلان از حریم تالاب

حامد دائمی، مدیرکل بنیاد مسکن گیلان نیز، با اشاره به اینکه بعضی از طرح های هادی روستایی در حریم و بستر تالاب قرار دارند، اظهار کرد: ۹۴۱ هکتار از اراضی طرح هادی در بستر تالاب قرار دارد و ۵۲۰ هکتار از اراضی طرح هادی نیز در حریم تالاب قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان بندرانزلی ۱۴ روستا درگیر این حریم و بستر است که شامل چهار روستای رشت، پنج روستای صومعه سرا و سه روستای خمام می شود، افزود: با توجه به مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال مقرر شد که تمامی محدوده طرح های هادی این ۲۶ روستا از حریم و بستر خارج شود.

دائمی تشریح کرد: بر اساس همان بازنگری طرح هادی که در حال انجام است یکی از مشکلات، اختلاف بین ۲۳ هزار هکتار و ۱۹ هزار هکتار کنوانسیون رامسر است که این مشکل مرتفع شد و اکنون در روستاهایی که عنوان شد کارها انجام گرفته و مشکلی برای بازنگری و موضوعات دیگر نیست.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا