پسماند و بازیافت

تولید سالانه یک تن پسماند صنعتی در استان مرکزی

سرپرست حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: سالانه یک تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود.

یوسف یوسفی ۱۹ آذرماه ۱۴۰۱ در دومین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان مرکزی در سال جاری با اشاره به اینکه پسماند در واقع به پنج گروه عادی، پزشکی، ویژه، کشاورزی و صنعتی تقسیم می شود افزود: مدیریت پسماندهای عادی در شهرها برعهده شهرداری و در روستاها به عهده دهیاری هاست. روزانه در کشور ۵۸ هزار تن پسماند عادی تولید می شود که در طول سال این رقم به ۲۱ میلیون تن می رسد و سهم استان مرکزی در این بخش حدود ۹۰۰ تن در روز است که ۳۵۰ تن از این میزان مربوط به شهر اراک است.

یوسفی با اشاره به اینکه از این پسماند عادی، ۶۰ تن، معادل ۶.۷ درصد به کارخانه کمپوست خمین رفته و باقی به محل دفن هدایت می شود، گفت: ۶۸ درصد پسماند روزانه، تر و باقی پسماند خشک است که بازیافت می شود.

وی بیان کرد: روزانه در کل کشور ۵۰۰ تن پسماند پزشکی یا بیمارستانی تولید می شود و در استان مرکزی میزان این پسماند ها با ۲۱ بیمارستان و ۲ هزار مرکز درمانی و تشخیصی، روزانه به ۷.۵ تن می رسد که ۵ تن مربوط به بیمارستان ها و باقی متعلق به مراکز درمانی و تشخیصی است. البته این زباله ها در بیمارستان ها اتوکلاو شده و سپس در دفن اصولی می شود و در کل، وضعیت نسبتا مطلوبی را در این بخش شاهدیم.

سرپرست حفاظت محیط زیست اراک با بیان اینکه سالانه ۳۲ میلیون تن پسماند صنعتی در کشور تولید می شود که یک تن آن سهم استان مرکزی است، گفت: سالانه حدود ۸ میلیون تن پسماند ویژه نیز در کشور تولید می شود که در استان مرکزی این میزان پسماند به حدود یک میلیون تن در سال می رسد. یک شرکت امحا کننده در این حوزه در کشور فعال است و در استان نیز کار مدیریت این پسماندها در دستور کار است و پیمانکار آن به زودی انتخاب خواهد شد.

وی اضافه کرد: سالانه ۱۷۰ میلیون تن پسماند کشاورزی در کشور تولید می شود که سهم استان مرکزی ۸ هزار تن است. سازمان حفاظت محیط زیست استان و به تبع آن ادارات کل در استان،  وظیفه نظارت بر اجرای دقیق قانون مدیریت پسماند را برعهده دارند و تاکنون راه اندازی سامانه جامع محیط زیست برای صدور مجوزها و نقل و انتقال پسماندهای صنعتی و ویژه و تهیه بانک اطلاعاتی انجام شده و ۳۶۰۰ واحد صنعتی در این حوزه ثبت شده است.

یوسفی تصریح کرد: مطالعات مکانیابی دفن پسماندهای ویژه توسط استان انجام شده و در مرحله جذب سرمایه گذار برای مدیریت این پسماندها قرار داریم.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط استان، لازم است که کارگروه استانی هر دو ماه یکبار برگزار شود تا برای موارد خاص تصمیمات لازم اتخاذ شود، افزود: در ۹ ماهه نخست امسال ۳۲ جلسه کارگروه شهرستانی، دو جلسه مدیریت پسماند عفونی، ۵ جلسه مدیریت پسماند صنعتی و ۱ جلسه مدیریت پسماند کشاورزی برگزار شده است.

یوسفی اضافه کرد: امسال ۱۸۰ درخواست انتقال پسماند به خارج از استان، ۸۴ مورد درخواست انتقال پسماند به داخل استان، ۷۵ مورد پسماند انتقال یافته و در انتظار انتقال، ۱۱۰ مورد مخالفت و لغو درخواست انتقال و ۶۸ مورد واردات بین المللی پسماند به داخل استان به ثبت و انجام رسیده است.

وی اظهار کرد: طرح جامع و تفضیلی مدیریت پسماند شهرداری ها و دهیاری طبق قانون از سال های گذشته در دستور کار بوده است. تاکنون ۶ شهر استان اقدام به تهیه این طرح کرده اند و باقی شهرها باقیمانده است. شهرداری اراک باید تاکنون این طرح را تهیه و ارائه می کرد که اعلام کرده در دست اقدام است و مشخص نیست چه زمانی تکمیل می شود.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان در خصوص پاکسازی حاشیه جاده ها در استان بیان کرد: از ابتدای سال تا ابتدای آذرماه ۱۴۰۱، بالغ بر ۵۶۵۶ کیسه زباله جمع آوری و ۶۶۰ کیلومتر مسیر و ۷۴۶ کیلومتر مساحت پاکسازی شده است و صنایع استان در تامین اعتبارات این فرایند حاشیه جاده های استان نیز اعلام آمادگی کرده اند.

وی در ادامه بیان کرد: نحوه مدیریت شیرابه زباله در زمان تخلیه این زباله ها در مقابل محل پردازش در سایت دفن شهرداری اراک مناسب نیست و این روند مورد تایید محیط زیست نیست. مدیریت شیرابه از مخازن و سطل های زباله سطح شهر نیز مناسب نیست. ما برای رفع مشکلات سایت نگاه حمایتی داریم و طرح جامع مدیریت پسماند نیز باید رویکردی کاملا اجرایی داشته باشد.امروز در خمین زباله ها تبدیل به کمپوست می شود و در اراک به عنوان یک شهر صنعتی باید چنین رویکردی دنبال شود./منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا