پسماند و بازیافتمحیط زیست در صنعت و معدن

دستیابی دانش‌بنیان‌ها به روشی نوین برای تصفیه پساب‌های صنعتی

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق شدند با یک روش جدید پساب‌های صنعتی را تصفیه کنند.

محسن رزمجو، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: در کشور ما مقدار قابل توجهی از پساب‌ها و فاضلاب‌های صنعتی تولید می‌شود که ورود این مواد به محیط زیست و سفره‌های آب زیرزمینی، می‌تواند مشکلات قابل توجهی را ایجاد کند. در حال حاضر شرکت‌های مختلف با روش های گوناگونی، عمل تصفیه صنعتی را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه این مجموعه یک دستگاه تصفیه پساب را تولید کرد که بر اساس امواج الکتریکی، عمل می‌کند، افزود: این دستگاه با استفاده از انرژی الکتریسیته، باعث شکسته شدن مولکول‌های بزرگ می‌شود و طی یک فرایند، باعث تصفیه پساب‌ها و جداسازی سموم و آلاینده‌ها می‌شود.

رزمجو یکی از مسائل و چالش‌های استفاده از  این روش را ایجاد خوردگی در الکترودهای مورد استفاده در دستگاه عنوان کرد و یادآور شد: با از بین رفتن این الکترودها، باید آنها را جایگزین کرد و همین موضوع هزینه جاری نگهداری و استفاده از دستگاه را افزایش می‌دهد.

وی ضمن تشریح خصوصیات فنی این محصول، افزود: در این شرکت چالش خوردگی الکترودها حل شد و دیگر پساب‌های ورودی باعث ایجاد خوردگی در الکترودهای مورد استفاده در دستگاه نمی‌شود، همین موضوع یک مزیت قابل توجه برای این دستگاه ایجاد کرده است. در تحقیقاتی که این شرکت انجام داد، مشاهده شد تنها کشوری که دستگاهی با این نوع از الکترودها تولید می‌کند، کشور آمریکا است و ما نیز موفق شدیم تا این نوع از محصول را به مصرف‌کنندگان ایرانی ارائه کنیم.

رزمجو در ادامه گفت: دستگاه تولید شده در این شرکت، با کیفیت بسیار بالا و  با یک سوم قیمت محصول مشابه خارجی عرضه می‌شود، این دستگاه از ظرفیت تصفیه فاضلاب‌های صنعتی در مقیاس بزرگ نیز برخوردار است و می‌تواند فاضلاب یک شهرک صنعتی را  نیز تحت پوشش قرار دهد، هر چند از نظر فنی بهتر است که فاضلاب خروجی از هر کارخانه به صورت جداگانه تصفیه شود.

بر اساس اعلام معاونت علمی ریاست جمهوری، مدیرعامل این شرکت با اشاره به پیشرفت کشورمان در این زمینه گفت: شرکت‌های مختلفی مانند شرکت فولاد مبارکه یا یکی از شرکتها که در زمینه تولید سموم شیمیایی فعالیت می‌کند، از محصولات این مجموعه برای تصفیه پساب استفاده کرده‌اند. شرکت ایران خودرو نیز برای تصفیه پساب حاصل از ماشین‌کاری، نیازمند یک سیستم ویژه تصفیه بود، زیرا این نوع از فاضلاب، یک پساب خاص تلقی می‌شود که تصفیه آن راحت نیست، بر این اساس، این شرکت دانش‌بنیان با ارائه یک دستگاه و محصول فناورانه موفق شد تا این پساب صنعتی را به شکل باکیفیتی تصفیه کند./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا