پسماند و بازیافتمحیط زیست در صنعت و معدن

راه‌اندازی صنایع جانبی شرط واگذاری معادن به اشخاص در آذربایجان غربی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه این استان با دارا بودن ۵۱ نوع ماده معدنی یکی از استان‌های مهم معدنی کشور است، گفت: با توجه به این ظرفیت‌ها، ایجاد و راه‌اندازی صنایع پایین دستی و واحدهای فرآوری، شرط واگذاری معادن به اشخاص در این استان است.

به گزارش از روابط عمومی استانداری آذربایجان غربی، جواد کرمی در آیین بهره برداری از طرح زیست محیطی سد باطله کارخانه طلا زرشوران تکاب افزود: معادن استان به اشخاصی واگذار می‌شود که قصد راه اندازی واحدهای فرآوری و صنایع جانبی داشته باشند چون فعالیت‌های معدنی نباید فقط به برداشت مواد معدنی محدود شود.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی واحدهای فرآوری در معادن موجب توسعه اقتصادی استان و بهره وری بیشتر در بخش صنعت و معدن می‌شود، اظهار کرد: از سرمایه گذاری در بخش صنایع معدنی و ایجاد واحدهای فرآوری در معادن شهرهای مختلف آذربایجان غربی استقبال و حمایت می‌کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: افتتاح و بهره برداری از ۸۸۳ طرح عمرانی و اقتصادی با ۱۳۰ هزار میلیارد ریال هزینه در این استان در ایام گرامیداشت دهه فجر امسال حاصل تلاش دولتمردان برای محرومیت زدایی و توسعه آذربایجان غربی است.

کرمی اضافه کرد: بهره‌برداری از این میزان طرح توسعه ای در آذربایجان غربی مرهون سفرهای شهرستانی استاندار، برگزاری جلسه‌های شورای برنامه ریزی استان در شهرها و برگزاری مستمر برنامه یکشنبه‌های تولید با هدف حمایت از واحدهای تولیدی و ایجاد شرایط برای رونق تولید و بازگشت واحدهای راکد به چرخه فعالیت است.

ایجاد واحدهای فرآوری در معادن آذربایجان غربی ضروری است

، سد باطله زرشوران، به عنوان بزرگترین طرح زیست محیطی معادن کشور، روز گذشته با حضور «وجیه اله جعفری» معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایمیدرو و مسوولان استان آذربایجان غربی در شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی زرشوران افتتاح شد.

شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران (زیرمجموعه ایمیدرو)، با تکیه بر تجربیات جهانی و شرایط محیط زیستی منطقه، این پروژه عظیم را با چهار هدف ارتقای شاخص‌های زیست محیطی، ذخیره و بازگردانی پساب و آب های سطحی کارخانه، ساماندهی محل تجمیع باطله و امکان فرآوری و استحصال عناصر با ارزش موجود در آن از جمله طلا، نقره و سایر عناصر در آینده، بنا کرد.

عملیات ساخت طرح سد باطله طلای زرشوران، با اعتباری نزدیک به یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، از سال ۱۳۹۸ با نظارت سازمان محیط زیست استان آذربایجان غربی آغاز و پس از سه سال تلاش متخصصان ایرانی، با بالاترین سطح استانداردهای روز جهان، در دی ماه ۱۴۰۱ آماده بهره برداری شد.

مشخصات فنی سد باطله زرشوران

این سد با ارتفاع ۲۵ متر، ۲۶۵ متر طول تاج، ۵۵۰ هزار متر مکعب عملیات خاکی، دو برج آبگیر به ارتفاع ۱۰ متر و ایستگاه پمپاژ با توان روزانه چهار هزار و ۸۰۰ مترمکعب دارد و در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار بنا شده است. سد یاد شده با خط انتقالی به طول یک‌هزار و ۳۱۰ متر و سطح ایزولاسیونی به مساحت ۵۰ هکتار، ظرفیت دپوی باطله و فرآوری پساب معدنی را به ۲۰ میلیون مترمکعب و فراتر از آن می رساند.

معدن طلای زرشوران (زیرمجموعه ایمیدرو)، بزرگترین معدن طلای خاورمیانه است که با ۴۲ میلیون تن ذخیره ماده معدنی و ۱۲۵ تن طلای خالص، به عنوان بزرگترین واحد تولید طلای کشور شناخته می‌شود.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا