محیط زیست

نایب رییس مجلس: مشکلات زیست‌محیطی آسیب بیشتری از امور امنیتی دارد

 نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی محیط زیست را از مهمترین محورهای گفتگوی بین دولتها و جدیترین دیپلماسی کشور توصیف و بیان کرد: آسیب مشکلات زیست محیطی به کشور از آسیب امور امنیتی بیشتر است.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی روز جمعه در مراسم بهره‌برداری پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه غشایی ایران با عنوان “تصفیه‌خانه چهل‌بازه” در مشهد افزود: محیط زیست ایران با توجه به اقلیم کشورمان در وضعیت بحرانی قرار دارد زیرا ایران علاوه بر کمربند خشکسالی در کمربند زلزله جهان نیز واقع است لذا باید قوانین زیست محیطی به جدیت مورد توجه باشند. 

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی قوانین زیادی مرتبط با محیط زیست تصویب کرده لذا جمهوری اسلامی ایران از قوانین پیشرفته‌ای در این حوزه برخوردار است ولی در کشورمان با ضعیف‌ترین وضعیت اجرایی قوانین روبرو هستیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: دولتها خود را مکلف به اجرای قانون نمی دانند، به عنوان نمونه در بحث تصفیه فاضلاب قوانین خوبی داریم اما متاسفانه در شهرها به ویژه حاشیه شهرها مشکلات جدی در این حوزه وجود دارد.

وی افزود: مشهد می تواند در این حوزه پیشرو باشد چون مردم این کلانشهر، مردم همراهی هستند اما در طرح های فاضلاب شهری نسبت به آنچه باید باشیم، عقب ماندگی زیادی وجود دارد.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی نظامی مردمی است و مسوولان، خدمتگزاران مردم هستند لذا مردم باید در جریان امور باشند تا مطالبات درستی داشته باشند.

وی گفت: شفافیت یک موضوع جامع است و حتی آرای نمایندگان نیز باید شفاف باشد و گفت و گوی صحیحی در جامعه شکل بگیرد.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی همچنین به روستاهایی که به تدریج وارد محدوده مشهد و به این کلانشهر متصل شده‌اند اشاره و بیان کرد: برخی روستاها نظیر همت‌آباد وصل به مشهد هستند و چاره‌ای جز اتصال آنها به شهر نداریم.

وی افزود: اقدام برای اتصال این روستاها مصوبات عالی لازم را گرفته اما اجرای آن هنوز معطل تصویب در شورای شهر اسلامی مشهد است. 
قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: این روستاها  فاقد مدیریت منسجم و پیوسته به شهر است لذا باید برای آنها چاره‌اندیشی کرد.

۱۲۸ روستا در حریم شهر مشهد واقع شده و یک سوم جمعیت آن در مناطق حاشیه‌ای آن سکونت دارند.

ظرف ۵۰ سال اخیر ۸۰ سکونتگاه روستایی وارد محدوده شهری مشهد شده‌اند. دومین کلانشهر بزرگ ایران با احتساب نواحی منفصل توس و قرقی ۳۲۸ کیلومترمربع مساحت دارد و شامل ۱۳ منطقه و ۴۴ ناحیه شهرداری است.

تصفیه‌خانه فاضلاب محلی چهل‌بازه به عنوان پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه غشایی کشور امروز یکم اسفند ماه در مشهد به بهره‌برداری رسید.

تکنیک یا روش فاضلاب غشایی به معنای عبور دادن آب تحت فشار بالا و یا خلاء از غشاهایی نازک به منظور حذف ذرات بسیار ریز همچون نمکها، ویروسها، آفت‌کُشها و بسیاری دیگر از ترکیبات آلی است. 

یک میلیون و ۸۰ هزار مشترک آب و ۶۷۰ هزار مشترک فاضلاب تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب مشهد هستند. بر این اساس ۹۹.۹۹ درصد جمعیت کلانشهر مشهد زیر پوشش خدمات شبکه آبرسانی و ۵۷ درصد آن تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد.

آب مورد نیاز کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد از ۳۷۰ حلقه چاه، یک دهنه چشمه، دو رشته قنات و سدهای طرق، دوستی و کارده تامین می‌شود./منبع : ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا