شهرو محیط‌زیستمحیط زیست

ایجاد کمربند سبز؛ راهکاری برای گسترش غیرقانونی شهر

یک کارشناس شهرسازی گفت: در حریم شهر محدودیت‌هایی از جمله خلاهای قانونی وجود دارد و تعریف کمربند سبز برای حفاظت از حریم‌ها، راهکار مناسبی است. حریم شهر توسط این کمربندی‌ها مشخص می‌شود و پوشش گیاهی ایجاد شده از گسترش غیرقانونی شهر جلوگیری می‌کند.

فرزاد مؤمنی اظهار کرد: بافت‌های ناکارآمد برای زندگی استاندارد و باکیفیت شهروندان مناسب نیست. بخشی از بافت‌های ناکارآمد در حریم شهرها شکل گرفته است و به دلیل توسعه افقی شهر در آینده این بخش‌ها به صورت غیرقانونی به شهر الحاق می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دلیل ناکارآمدی بافت‌های شهری بدون برنامه بودن آن‌ها است، افزود: تسهیلات زیربنایی برای این نواحی به درستی تعریف نشده است که منجر به ایجاد معضلات جدی در این مناطق می‌شود.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه یکی از مشکلات بافت‌های ناکارآمد نبود سند مشخص است، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزان و مدیران تنها در بافت‌های فرسوده‌ای از شهر می‌توانند برنامه‌ریزی انجام دهند که به صورت قانونی شکل گرفته باشد.

مؤمنی اضافه کرد: چنان‌چه مدیریت شهری بخواهد معضل بافت‌های ناکارآمد را حل کند، لازمه آن اتخاذ قوانین سخت‌گیرانه در حریم‌های شهر است.

وی تصریح کرد: در حریم شهر محدودیت‌هایی از جمله خلاءهای قانونی وجود دارد و تعریف کمربند سبز برای حفاظت از حریم‌ها راهکاری مناسب است. حریم شهر توسط این کمربندی‌ها مشخص و پوشش گیاهی ایجاد شده از گسترش غیرقانونی شهر جلوگیری می‌کند.

این کارشناس شهرسازی گفت: کمربند سبز از منظر محیط‌زیستی یکی از مهم‌ترین راهکارها برای مهار گردوغبار است، معمولاً برای اجرای طرح کمربند سبز از گونه‌های سازگار، ماندگار و مناسب با شرایط اقلیمی شهرهای استفاده می‌شود./منبع : ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا