محیط زیست

تقاضا برای زغال سنگ در سال ۲۰۲۱ رشد ۲.۶ درصدی خواهد داشت

آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد با بهبود شرایط اقتصادی تقاضا برای زغال سنگ در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۲.۶ درصدی همراه باشد.

به گزارش «انرژی امروز» آژانس بین المللی انرژی می‌گوید که رخ دادهای عجیب سال ۲۰۲۰ بر بازار زغال سنگ تاثیر داشت و توجهات را به این نکته جلب کرد که در دوران پساکرونا و بهبود وضعیت اقتصادی، بازارهای زغال سنگ چه وضعیتی خواهد داشت.

بر همین اساس، به اعتقاد این سازمان بین المللی، انتظار می رود بهبود وضعیت اقتصادی در سال ۲۰۲۱ به افزایش کوتاه مدت تقاضا برای زغال سنگ منجر شود در حالی که در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا در دنیا تقاضا برای زغال سنگ با افت شدیدی همراه بوده است.

با این حال آژانس بین المللی انرژی می گوید نباید انتظار داشت که مصرف زغال سنگ در سال جدید میلادی کاهش قابل توجهی داشته باشد. در عوض تقاضا در اقتصادهای آسیایی برای این سوخت فسیلی افزایش خواهد یافت و جبران کاهش تقاضا در دیگر نقاط دنیا را خواهد کرد.

در دو سال گذشته شاهد کاهش بی سابقه تقاضای زغال سنگ بودیم، به طوری که در اروپا و ایالات متحده تقاضا برای این ماده به شدت کاهش یافت. میزان کاهش تقاضا در سال ۲۰۱۹ برابر با ۱.۸ درصد بود که بیشتر به دلیل رشد ضعف تقاضای برق و نیز کاهش قیمت گاز طبیعی است. آخرین برآوردهای آژانس بین المللی انرژی می گوید که تقاضا برای زغال سنگ در سال ۲۰۲۰ هم ۵ درصد کاهش داشت و دلیل این امر کاهش تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا بود.

کیسوکه ساداموری، مدیر بازاریابی و امنیت انرژی IEA می گوید: بحران کویید ۱۹ به طور کاملا بازارها را تغییر شکل داد. قبل از شیوع پاندمی کرونا، انتظار داشتیم که تقاضا برای زغال سنگ کمی به وضعیت پیشین خود بازگردد. اما شاهد کاهش شدید مصرف زغال سنگ بودیم به طوری که از زمان جنگ دوم بین الملل تاکنون این کاهش مصرف بی سابقه بوده است.

با این حال IEA انتظار دارد با بهبود شرایط اقتصادی تقاضا برای زغال سنگ در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۲.۶ درصدی همراه باشد.

آژانس بین المللی انرژی دلیل این افزایش تقاضا را نیاز به تولید برق بیشتر برای جبران عقب ماندگی های اقتصادی می داند.

چین، هند و اقتصادهای جنوب شرق آسیا بیشترین میزان رشد تقاضای زغال سنگ را از آن خود می کنند در حالی که احتمالا در اروپا و ایالات متحده هم شاهد اولین افزایش تقاضای زغال سنگ در یک دهه گذشته باشیم.

اما در هر صورت تقاضای زغال سنگ در سال ۲۰۲۱ باز هم کمتر میزان تقاضای این سوخت فسیلی در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

آژانس بین المللی انرژی می گوید: بازگشت تقاضای زغال سنگ در سال ۲۰۲۱ کوتاه مدت است و تا سال ۲۰۲۵ نمودار تقاضا برای این سوخت به حالت یکنواخت بوده و به ۷.۴ میلیارد تن خواهد رسید./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا