محیط زیست

سوزاندن پسماند باعث گرمایش زمین می‌شود

 مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه «اگر پسماندها را بسوزانیم، دودی که تولید می‌کند در اتمسفر ترکیبات کربی را افزایش می‌دهد»، گفت: با این شدتی که ما از این مواد استفاده می‌کنیم، ترکیبات کربی افزایش پیدا کرده و گرمایش زمین اتفاق می‌افتد

سماعیل کهرم ، درخصوص بهترین روش دفع پسماند، عنوان کرد: بهترین روش دفع پسماند باید طوری باشد که زباله تجزیه و به طبیعت برگردد. بسیاری از مواد به طبیعت برنمی‌گردد. حدود ۷۰ سال است که نایلون و کیسه‌های پلاستیکی اختراع شده، به‌قدری پلاستیک ضرر دارد که منافع احتمالی‌اش را از بین می‌برد. حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال این پسماندها در دل خاک می‌مانند، تجزیه نشده و از بین نمی‌روند.

وی ادامه داد: حتی پلیمرهایی که در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند از بین نمی‌روند. هنوز ۷۰ سال است که از اختراع پلاستیک گذشته است. ما هنوز نمی‌دانیم پلاستیک تا چه زمانی تجزیه نمی‌شود و باقی می‌ماند. تحقیقات انجام شده می‌گوید که ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ سال باقی می‌مانند. می‌گویند اگر ساسانیان اجناس پلاستیکی را دفن می‌کردند، بعد از گذشت این سال‌ها اگر زمین را می‌کندند آن را پیدا می‌کردید.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه «پلاستیک و بسیاری از مواد دیگر تجزیه نمی‌شوند چرا که باکتری برای تجزیه آن‌ها وجود ندارد»، خاطرنشان کرد: اگر این پسماندها را بسوزانیم، دودی که تولید می‌کند در اتمسفر ترکیبات کربی را افزایش می‌دهد. با این شدتی که ما از این مواد استفاده می‌کنیم، ترکیبات کربی افزایش پیدا کرده و گرمایش زمین اتفاق می‌افتد. بهترین راه حل آن کمتر مصرف کردن است. در بسیاری از کشورها و اخیرا ایتالیا استفاده از این مواد را ممنوع اعلام کردند. ایتالیا به جای پلاستیک دستور به استفاده از کاغذهای قهوه‌ای رنگ کرده است. همان پاکت‌های کاغذی که در ایران قدیم استفاده می‌شد.

کهرم با اشاره به اینکه «پلاستیک و مواد دیگر شبیه به آن تجزیه‌پذیر نیستند»، تاکید کرد: در وسط شهر زوریخ یک زباله‌سوز است که شبیه به یک کوزه با ارتفاع ۶۰ متر آن را درست کرده‌اند. بر روی این زباله سوزها، فیلتر هایی نصب شده است که به جای دود غلیظ حاصل از سوختن زباله ها بخار آب خارج می شود. چهارصد خانه در این شهر برای گرمایش خانه خود از این زباله‌سوز استفاده می‌کنند. نباید قدرت تکنولوژی را در این زمینه دست کم بگیریم.

وی بیان کرد: اگر ما دو یا سه زباله سوز کوچک در شهرهای شمالی کشورمان نصب کنیم، به راحتی با زباله‌هایی که در شمال کشور تولید می‌شود می‌توان گرمایش ۴۰۰ خانه را تامین کنیم. می‌توان از تکنولوژی برای حل این مسئله استفاده کرد. اگر درحال حاضر بگوییم که چنین کاری انجام بدهید، می‌گویند تحریم هستیم. این دستگاه‌ها و فیلترهای آن آلمانی است. آلمان حاضر است که آن را به ما بفروشد و کشور ما پول خرید این دستگاه‌ها را دارد./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا