محیط زیست

رخ داد زلزله های بزرگ بر گرم شدن شمالگان تاثیر بیشتری دارد

مطالعات انستیتوی فیزیک و تکنولوژی مسکو نشان می دهد در گرم شدن شمالگان عوامل دیگری نیز دخیل هستند. در مقاله جدید این انستیتو در ژورنال ژئوساینس، محققان می گویند گرم شدن شمالگان احتمالا با رخ داد یک سری زلزله بزرگ هم مرتبط است.

به گزارش «انرژی امروز» گرمایش جهانی موضوع بسیار مهمی است که تمدن امروزه بشر با آن مواجه است. باور بر این است که گرمایش جهانی محصول فعالیت های بشری در تولید گازهای گلخانه ای و رها سازی آنها در اتمسفر است. اما با این حال محققان هنوز نتوانستند پاسخی برای این پرسش بیابند که چرا دمای کره زمین گاه به شدت افزایش می یابد.

در شمالگان یکی از فاکتورهای گرمایش زمین انتشار گاز متان از لایه های یخ زده زمین است.

از زمانی که محققان به بررسی و ثبت دمای شمالگان پرداختند، به این نتیجه رسیدند که این منطقه دو دوره دمایی بالا را از سر گذرانده است: دوره اول بین دهه های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ بود و دوره دوم از ۱۹۸۰ آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد.

لئوپولد لابکووسکی که در این تحقیق شرکت داشته و از دانشمندان آکادمی روسی علوم و رییس آزمایشگاه تحقیقان ژئوفیزیکی شمالگان در MIPT است در این مقاله می‌ نویسد که دانشمندان نظریه هایی در این خصوص مطرح کرده اند که می گویند افزایش ناگهانی دمای شمالگان را فاکتورهای ژئودینامیکی تشدید می کنند. این محقق به ویژه به یک سری زلزله اشاره دارد که در آلتونیا آرک رخ داده است این منطقه نزدیک ترین منطقه فعال از نظر زمین لرزه به قطب شمال است.

آنطور که در وب سایت MIPT آمده است برای اثبات این نظریه، لابکووسکی باید به سه سوال پاسخ دهد. اول اینکه آیا زمان رخ داد زلزله های بزرگ با افزایش دمای منطقه همزمان بوده است؟ دوم، چه مکانیسمی اختلالات لیتوسفری منتشر شده در فاصله ای بیش از ۲ هزار کیلومتر از جزایر آلتونیا را به منطقه شمالگان وصل می کند؟ و سوم، این اختلالات چطور بر انتشارات متان تاثیر می گذارد؟

جواب سوال اول از آنالیز داده ها به دست می آید.  در قرن بیستم در آلتونیا آرک دو سری زلزله بسیار بزرگ رخ داد. و هر کدام از آنها به مدت ۱۵ تا ۲۰ سال دمای این منطقه را به شدت بالا برد.

برای سوال دوم هم از یک مدل دینامیکی استفاده کردند. این مدل پخش امواج تکتونیکی را توضیح می دهد و پیش بینی می کند که این صفحات باید سالانه ۱۰۰ کیلومتری حرکت کرده باشند./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا