شهرو محیط‌زیستمحیط زیستمحیط زیست در صنعت و معدن

عربستان سعودی میزبان بزرگ‌ترین شهر شناور جهان

عربستان سعودی از طرح‌هایی برای ایجاد یک شهر بندری و مرکز لجستیکی شناور هشت ضلعی به نام اکساگون به‌عنوان بخشی از فرآیند توسعه نئوم رونمایی کرد که بزرگ‌ترین سازه شناور جهان خواهد بود.

عربستان سعودی از طرح‌هایی برای توسعه بندر و مرکز فعالیت‌های لجستیکی اکساگون به‌عنوان بخش مهمی از پروژه نئوم رونمایی کرد که پیش‌بینی می‌شود بزرگ‌ترین سازه شناور در سطح جهان باشد. اکساگون که یکی از ۱۰ منطقه توسعه نئوم در شمال شرقی عربستان سعودی است، تبدیل به یک شهر بندری در دریای سرخ خواهد شد که برای استفاده از حمل‌ونقل دریایی از طریق کانال سوئز طراحی شده و به‌عنوان مرکزی برای فعالیت‌های لجستیکی و دریایی نئوم و منطقه‌ای متکی به انرژی‌های تجدیدپذیر، بخشی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی است که شامل یک طرح جامع با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد و به حداقل رساندن وابستگی به نفت با تأکید بر انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شود.

عربستان سعودی میزبان بزرگ‌ترین شهر شناور جهان

شهر شناور اکساگون در نئوم عربستان

انتظار می‌رود اکساگون که در منطقه شمال شرقی عربستان سعودی قرار دارد و یکی از ۱۰ منطقه تعیین‌شده در نئوم را تشکیل می‌دهد، به یک شهر بندری پررونق در سواحل دریای سرخ تبدیل شود که موقعیت استراتژیکی مناسبی برای بهره‌مندی از ترافیک دریایی کانال سوئز دارد.

این شهر نوآورانه دارای یک شکل هشت ضلعی متمایز خواهد بود که بخش‌هایی در خشکی و بخش قابل‌توجهی از دریای سرخ را پوشش می‌دهد که توسط یک کانال کشتی‌رانی از هم جدا شده است. توسعه‌دهندگان نئوم ادعا می‌کنند بخش دریایی اکساگون بزرگ‌ترین سازه شناور در جهان خواهد بود.

این شهر شناور در اطراف میدان‌های پر از آب قرار خواهد گرفت که با کانال‌های کوچکی به هم متصل می‌شوند و دارای یک پایانه سفر دریایی و مرکز تحقیقات اقیانوس‌شناسی خواهد بود. انتظار می‌رود این شهر بندری در هم‌سویی با اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان، باعث رشد اقتصادی و ارتقای تنوع فرهنگی نئوم شود.

هدف اکساگون همچنین بازتعریف توسعه صنعتی جهانی در داخل نئوم با اولویت‌بندی پایداری زیست‌محیطی و در عین حال ایجاد شغل و رشد اقتصادی، کمک به تجارت و بازرگانی منطقه‌ای عربستان سعودی و ایجاد یک نقطه کانونی جدید برای جریان‌های تجاری جهانی معرفی شده است.

عربستان سعودی میزبان بزرگ‌ترین شهر شناور جهان

برنامه توسعه نئوم در عربستان سعودی

اکساگون بخشی از توسعه بحث‌برانگیز نئوم شامل یک جزیره لوکس مجلل و یک پیست اسکی و شهری به طول ۱۷۰ کیلومتر به نام دلاین است. دلاین شهری از آسمان‌خراش‌های آینه‌کاری شده با ظرفیت ۹ میلیون نفر است که ساخت آن به دلیل پیامدهای پایداری و تأثیرات حقوق بشر مورد انتقاد قرار دارد و نگرانی‌هایی را در مورد ادعاهای زیست‌محیطی و اجتماعی پروژه ایجاد کرده است.

سازمان‌های حقوق بشر در ارتباط با توسعه نئوم، مسائل مربوط به جابه‌جایی‌های اجباری مردم قبیله هوویتات را به‌عنوان بومیان منطقه گزارش کرده‌اند. به این ترتیب بعضی از معماران و طراحان نئوم با معضلات اخلاقی و بررسی دقیق در مورد ادامه مشارکت خود در پروژه مواجه هستند.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا