محیط زیست

جواب تست رادیواکتیو آب‌های نیروگاه فوکوشیما اعلام شد

آژانس شیلات ژاپن اعلام کرد ماهی‌های آزمایش شده در آب‌های اطراف نیروگاه اتمی ویران شده فوکوشیما حاوی سطوح قابل شناسایی ایزوتوپ رادیواکتیو تریتیوم نیست.

روز پنج‌شنبه زمانی که اپراتور نیروگاه توکیو الکتریک پاور (Tepco) شروع به رهاسازی آب رادیواکتیو تصفیه‌شده در اقیانوس آرام کرد، خشم ماهی‌گیران و بسیاری دیگر را در ژاپن برانگیخت و همچنین مصرف‌کنندگان محصولات آبی را در کشورهای همسایه نگران کرد به‌طوری‌که چین را بر آن داشت تا محصولات ژاپنی را ممنوع کند.

این آب برای خنک کردن میله‌های سوخت نیروگاه فوکوشیما دای‌ایچی استفاده شده بود که در حادثه ناشی از زلزله و سونامی «توهوکو» در سال ۲۰۱۱، فروپاشیده شد و از حیث زیست‌محیطی سواحل شرقی ژاپن را تحت تأثیر قرار داد.

این آژانس قصد دارد نتایج آزمایش را روزانه اعلام کند. تپکو روز جمعه اعلام کرد که آب دریا در نزدیکی کارخانه، حاوی کمتر از ۱۰ بکرل تریتیوم در لیتر است که کمتر از حد مجاز ۷۰۰ بکرل تعیین‌شده و بسیار کمتر از حد مجاز سازمان بهداشت جهانی که ۱۰ هزار بکرل برای آب آشامیدنی است.

جواب تست رادیواکتیو اب‌های نیروگاه فوکوشیما اعلام شد

با وجود اینکه سازمان جهانی انرژی اتمی با این اقدام ژاپن همراهی کرده است اما بسیاری از فعالان محیط زیست، این کار را اقدامی خودسرانه معرفی کرده‌اند و این کشور را متهم به تبدیل کردن محیط زیست به فاضلاب خصوصی می‌کنند.

فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در پی وقوع زلزله ۹ ریشتری و سونامی در منطقه توهوکو رخ داد و آسیب‌های مخرب زیست‌محیطی را بر جای گذاشت.

پس از بحث‌های بسیار، دولت ژاپن روز سه‌شنبه تصمیم گرفت تا اجازه خروج ۱.۱۸ میلیون تن آب تصفیه‌شده از نیروگاه فوکوشیما را بدهد و نهایتاً رهاسازی آب‌های آلوده در روز پنج شنبه آغاز شد.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا