بهینه سازی انرژیبهینه سازی مصرف آبمحیط زیست در صنعت و معدن

مدیریت مصرف منابع آب و انرژی لازمه تبدیل تهدیدها به فرصت است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حوزه مدیریت مصرف آب و انرژی در ساختمان‌ها و در فضای عمومی منجر به ایجاد ظرفیت، کسب و کار پاک، تولید ثروت و جلوگیری از مصرف بی‌رویه منابع می‌شود و می‌تواند تهدیدهای زیست محیطی را به فرصت تبدیل کند.

سیدامیر سامع در نشست تخصصی ساختمان‌های سازگار با محیط زیست با رویکرد مدیریت مصرف انرژی و تکنولوژی‌های جدید تصفیه پساب شهری که در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه جامع مدیریت شهری در اصفهان برگزار شد، با تاکید بر استفاده صحیح از منابع آب و انرژی اظهار کرد: در صورتی که به این موضوع توجه نشود، عواقب جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت.

وی افزود: در این خصوص فعالیت‌های خوبی از جمله در حوزه قوانین و آئین‌نامه‌ها صورت گرفته و ضرورت این موضوع مشخص شده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: سال گذشته در ادامه تمام اقداماتی که طی ۲۰ سال در شهرداری اصفهان در این خصوص انجام شده است، لایحه‌ای در شورای اسلامی شهر با عنوان حمایت از ساختمان‌های سازگار با محیط زیست تصویب شد.

وی ادامه داد: در این راستا با توجه به تمام آئین‌نامه‌ها، جدولی تهیه شد که به طور عمده به موضوع کمتر مصرف کردن در بخش آب و انرژی توجه شده است.

سامع با بیان اینکه در این جدول به استفاده از منابع تجدید پذیر تاکید شده است، گفت: در این راستا برای ساختمان‌هایی که بر استفاده از لوازم و امکاناتی که منجر به کاهش مصرف آب و انرژی می‌شود، همچنین مدیریت آب باران و استفاده از آب خاکستری و بازچرخانی شده، استفاده از سیستم تصفیه فاضلاب، در حوزه مصرف برق استفاده از تجهیزات بهره‌ور در تولید روشنایی، در بحث مصرف گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر و میزان تولیدی که می‌تواند داشته باشد، قوانین و مقررات ملی ساختمان و توسعه سطوح سبز و اجتناب از تولید پسماند، تفکیک و ذخیره‌سازی و تبدیل پسماند به ماده و انرژی تاکید داشته، ویژگی‌ها و امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: این جدول ۱۰۰ امتیاز دارد و درصورتی که ساختمانی از این جدول ۹۰ امتیاز کسب کند، به عنوان ساختمان دوستدار محیط زیست شناخته خواهد شد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: علاوه بر اینکه از این ساختمان‌ها حمایت‌های غیر مالی می‌شود، به آن‌ها ۵۰ درصد در پرداخت عوارض تراکم و ساختمانی نیز تخفیف داده خواهد شد.

وی اضافه کرد: این جدول حدود ۲۰ ذی‌نفع از جمله شرکت‌های خدمت‌رسان، سازمان نظام مهندسی، راه و شهرسازی، شرکت‌های تولید انرژی، شرکت‌های مشاور و طراحان و تولیدکنندگان تجهیزات مربوط به مصرف انرژی دارد.

سامع تاکید کرد: سایر کشورها تهدیدهای زیست‌محیطی خود را به فرصت تبدیل کرده‌اند، این در حالی است که ما روزانه ۱۰۰۰ تن پسماند تولید می‌کنیم، اما نمی‌دانیم باید با آنچه کنیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حوزه مدیریت آب و انرژی در ساختمان‌ها و در فضای عمومی به‌طور کلی ایجاد ظرفیت، تولید ثروت، ایجاد کسب و کار پاک و جلوگیری از مصرف بی‌رویه منابع است.

وی ادامه داد: در این دوره از مدیریت شهری مقرر شده است تا در این خصوص دبیرخانه‌ای تشکیل شود تا تمام ذی‌نفعان در مدیریت استان کنار یکدیگر قرار گیرند.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا