محیط زیست

پایان بی‌حاصلِ نشست وزرای محیط زیست «گروه ۲۰» در هند

وزرای محیط زیست کشورهای گروه ۲۰ (G۲۰) نتوانسته‌اند در مورد راه‌های محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای و سایر اقدامات حیاتی برای مقابله با بحران جهانی آب و هوا پیش از کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در پایان سال به توافق برسند.

به نقل از الجزیره، کمیسر محیط زیست اتحادیه اروپا از نتیجه نشست بزرگ ترین اقتصادهای جهان در شهر «چنای» هند انتقاد کرد.

وی گفت: کشورهای گروه ۲۰ که ۸۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان را به خود اختصاص می‌دهند، در تعهداتشان برای رسیدگی به تغییرات اقلیمی کوتاهی کرده‌اند.

«ویرجینیوس سینکویسیوس» یک روز پس از آن که «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: ژوئیه امسال گرم ترین ماه تاریخ سیاره زمین بوده است، گفت: از ما خواسته شد که انتخاب های جسورانه و تعهد و رهبری داشته باشیم اما در مجموع نتوانستیم به توافق خوبی دست یابیم.

تابستان امسال (۲۰۲۳) نیمکره شمالی زمین را موج گرمای بی‌سابقه‌ای در بر گرفته و باعث آتش سوزی های مرگبار در یونان، ایتالیا و الجزایر شده است.

سینکویسیوس همچنین افزود که برخی از هیئت‌ها حتی سعی کرده‌اند از تعهدات قبلی خود در زمینه آب‌وهوایی عقب‌نشینی کنند.

در این نشست هیچ پیشرفتی در چندین نکته کلیدی از جمله دستیابی به اجماع در مورد افزایش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر امکان پذیر نبوده است.

تغییرات آب و هوایی و حفاظت از منابع اقیانوسی از جمله موضوعات مورد بحث در نشست چنای بود.

هشت سال گذشته داغ ترین سال های ثبت شده در تاریخ کره زمین بوده است. همچنین طبق گفته کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی و اداره هواشناسی انگلیس، یکی از پنج سال آینده نیز تقریباً به طور قطع گرم‌ترین سالی بوده که تاکنون ثبت شده است و در همین حال دوره بین سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی گرم‌ترین دوره ثبت‌شده خواهد بود.

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتا خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر و شدید و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سالهاست که می‌گویند دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا