محیط زیست

زباله‌های خانه را با موبایل خودتان بفروشید

معاون خدمات شهر شهرداری کرج گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰ چرخ تفکیک زباله در شهر وجود دارد که با اجرای طرح کاپ به ۲۵۰ مورد کاهش پیدا می‌کند.

علی اصغر همتی با اشاره به اینکه طرح کاپ( کاهش تولید پسماند) به صورت پایلوت در منطقه ۳ و ۴ در حال اجرا است، اظهار کرد: با اجرای این طرح شاهد تفکیک زباله‌های تولیدی شهروندان از مبداء هستیم.

وی با اشاره به اینکه این طرح در فازهای مختلف در تمامی مناطق اجرایی می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر شاهد تفکیک سنتی زباله‌ها از درب منازل شهروندان توسط چرخ‌های دستی هستیم.

وی با بیان اینکه اجرا طرح کاپ منجر به کاهش تعداد چرخ‌های دستی تفکیک زباله  می‌شود،افزود: در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰ چرخ تفکیک زباله در شهر وجود دارد که با اجرای این طرح به ۲۵۰ مورد کاهش پیدا می‌کند.

همتی با اشاره به اینکه برای این ۲۵۰ چرخ دستی پلاک صادر می‌شود، توضیح داد: علاوه براین، لباس فرم مخصوص در اختیار دارندگان این چرخ دستی ها قرار داده می شود تا این افراد در سطح شهر به راحتی قابل شناسایی باشند.

وی افزود: بر روی این لباس‌ها مشخصات صاحبان آنها درج می‌شود تا احتمال سوء استفاده افراد متفرقه از این طرح کاهش یابد.

این مسئول تاکید کرد: برای شهرک‌ها و مجتمع‌های بزرگ هم مخازن تفکیک زباله جا نمایی می شود تا ساکنان بتوانند زباله‌های خشک و تر خود را پس از جدا سازی در منزل، در مخازن جداگانه قرار دهند.

معاون خدمات شهر شهرداری کرج با بیان اینکه  برای سایر واحدهای مسکونی نیز کیسه‌های نخی با آرم مشخص طراحی شده  گفت: زمانی که این کیسه‌ها پر شد، شهروندان از طریق نرم افزاری که بر روی تلفن همراه آنها نصب می‌شود، می‌توانند پسماندهای خود را به خودروهای ویژه‌ای که برای حمل زباله‌های تفکیک شده در نظر گرفته شده تحویل دهند و متناسب با ارزش زباله‌های خود مبلغی دریافت کنند.

وی اضافه کرد: اجرای طرح کاپ در کنار اینکه نقش به سزایی در کاهش میزان زباله‌هایی که هر روز در مرکز حلقه دره دفن می شود دارد، باعث زیبایی شهر می شود.

همتی افزود: با توجه به فعالیت تعداد زیادی NGO محیط زیستی به نظر می رسد طرح کاپ با استقبال شهروندان مواجه و با موفقیت اجرایی شود./منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا