محیط زیست

آلودگی نوری در رشد گیاهان اختلال ایجاد می‌کند

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: آلودگی نوری تاثیرات بسیار ناگواری برای رشد گیاهان به همراه دارد و باعث می‌شود که روند طبیعی رشد گیاهان با اختلال مواجه شود.

علی‌خان نصراصفهانی ، با اشاره به شدت استاندارد میزان روشنایی مصنوعی، اظهار کرد: استفاده از روشنایی مصنوعی در زمان و مکان درست و با کیفیت مناسب، روشنایی استاندارد محسوب می‌شود.

وی افزود: زمانی که در استفاده بی‌جهت از روشنایی مصنوعی زیاده‌روی شود، پدیده‌ای تحت عنوان آلودگی نوری پدید می‌آید، که این پدیده می‌تواند آرامش موجودات زنده را تحت تاثیر قرار دهد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: آلودگی نوری علاه بر اینکه می‌تواند آرامش موجودات زنده را تحت تاثیر قرار دهد، از رصد آسمان نیز جلوگیری می‌کند.

وی در رابطه با دسته‌بندی آثار آلودگی نوری گفت: یکی از نکاتی که در دسته‌بندی آلودگی نوری حائز اهمیت است، نوع پدید آمدن انواع آن است؛ در واقع، تمام اشکال آلودگی نوری به دلیل روشنایی مصنوعی بیش از حد استاندارد در طول شب به وجود می‌آید.

نصراصفهانی اشاره کرد: در دسته‌بندی تاثیرات آلودگی نوری، نخستین اثری که مورد توجه قرار می‌گیرد، تاثیر آن بر محیط زیست است؛ در واقع آلودگی نوری می‌تواند وضعیت طبیعی موجودات زنده را تحت تاثیر قرار دهد.

وی در همین رابطه ادامه داد: علاوه بر آن، آلودگی نوری می‌تواند میزان درخشندگی آسمان را تحت تاثیر قرار دهد. نورهای پراکنده در اطراف مناطقی که دچار آلودگی نوری هستند، موجب می‌شود که نور آسمان بیش از حد افزایش پیدا کند.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان افزود: آلودگی نوری با تاثیر بر میزان روشنایی آسمان می‌تواند باعث مرگ‌ومیر بسیاری از پرندگان دریایی و مهاجر شود. همچنین به موجب آلودگی نوری لاک‌پشت‌های دریایی به اشتباه به سمت ساحل حرکت می‌کنند.

وی در رابطه با تاثیرات آلودگی نوری بر رشد گیاهان گفت: آلودگی نوری تاثیرات بسیار ناگواری برای رشد گیاهان به همراه دارد و باعث می‌شود که روند رشد طبیعی گیاهان با اختلال مواجه شود.

نصراصفانی ادامه داد: به طور کلی درخشندگی بیش از اندازه‌ای که به موجب آلودگی نوری در آسمان پدید می‌آید، به همه موجودات زنده می‌تواند آسیب برساند و طبیعت آن‌ها را با اختلال مواجه کند.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا