محیط زیستمحیط‌زیست و فناوری

حفاظت از محیط‌زیست با نسخه دانش‌بنیان

شرکت‌های فناور قادر به انجام فعالیت‌هایی خواهند بود که در مقیاس و توان دولت‌ها نیست. به‌طورکلی می‌توان گفت که توسعه شرکت‌های خصوصی فناور در حوزه محیط‌زیست، می‌تواند رونق بسیاری در حوزه حفاظت از این محدوده حیاتی ایجاد کند.

محیط‌زیست منطقه‌ای است که زندگی تمام موجودات به آن وابسته است. این منطقه مجموعه‌ای از عوامل خارجی و موجودات زنده را شامل می‌شود که با یکدیگر در ارتباط هستند و اقلیم بر نحوه زندگی آن‌ها تأثیرگذار است.

امروزه شرایط زیست‌محیطی زمین برای تمام دنیا مورد توجه قرار گرفته زیرا تغییرات اقلیمی، افزایش دما و کاهش آب مسائل بسیار مهمی است که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر جامعه تأثیر دارد.

درحال‌حاضر دنیا به‌سمت توجه به مشکلات زیست‌محیطی سوق یافته زیرا بشر دریافته که برای پایداری حیات در آینده باید از امروز به محیط‌زیست و طبیعت توجه کرد از طرفی توسعه صنایع در تمام دنیا نیز بر چالش‌های زیست‌محیطی کنونی افزوده و مرحله جدیدی از معضلات را برای بشر به همراه داشته است.

با توجه به اینکه امروزه توسعه صنایع به شدت منجر به گسترش مشکلات زیست‌محیطی شده است، مراکز علمی و پژوهشگران به دنبال راه‌هایی برای بهبود شرایط فعلی جهان از نظر مشکلات زیست‌محیطی هستند.

در راستای حفاظت از محیط‌زیست، شرکت‌های دانش‌بنیان نیز نقش بسیار ویژه‌ای برعهده دارند. به طور کلی شرکت‌های دانش‌بنیان نقش مهمی در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در هر نقطه‌ای از جهان ایفا می‌کنند به‌گونه‌ای‌که از آنان به‌عنوان «موتور محرکه اقتصاد» در هر کشور یاد می‌شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با انجام تحقیقات گسترده و تولید محصولات جدید از گسترش آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز جلوگیری کنند. برای شناخت بیشتر اهمیت و نقش گسترش شرکت‌های فناور در حوزه حفاظت از محیط‌زیست و بررسی چالش‌های موجود برای گسترش این شرکت‌های فناور با علی‌خان نصراصفهانی، دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

شرکت‌های فناور تا چه میزان در حفاظت از محیط‌زیست نقش دارند؟

اگر بخواهیم پیرامون نقش شرکت‌های خصوصی فناور در حوزه بهبود شرایط زیست‌محیطی کشور و حفاظت از این منطقه صحبت کنیم، باید به این موضوع اشاره کرد که فعالیت شرکت‌های خصوصی نه تنها در ایران بلکه در دنیا می‌تواند در بهبود شرایط زیست‌محیطی تأثیر بگذارد.

درواقع دولت‌ها تلاش دارند با تشویق و حمایت شرکت‌های فناور فعال در حوزه محیط‌زیست و تقویت و گسترش آن‌ها، شرایط مناسبی را در حوزه حفاظت از محیط‌زیست ایجاد کنند؛ درواقع با این کار بخش زیادی از مسائل مربوط به حفاظت از محیط‌زیست بر عهده شرکت‌های خصوصی قرار می‌گیرد.

از طرفی شرکت‌های فناور قادر به انجام فعالیت‌هایی خواهند بود که در مقیاس و توان دولت‌ها نیست. به طور کلی می‌توان گفت که توسعه و گسترش شرکت‌های خصوصی فناور در حوزه محیط‌زیست، می‌تواند رونق بسیاری در حوزه حفاظت از این محدوده حیاتی ایجاد کند.

چه چالش‌هایی پیش‌روی گسترش شرکت‌های خصوصی فناور در حوزه حفاظت از محیط‌زیست وجود دارد؟

درواقع با گسترش شرکت‌های فناور در حوزه حفاظت از محیط‌زیست، ارتباط و تبادل نظری بین مسئولین و دوست‌داران محیط‌زیست صورت می‌گیرد و در این راستا قطعاً شرکت‌ها، انجمن‌ها و افرادی که قصد دارند فعالیت مفیدی انجام دهند، نیاز دارند که به اطلاعات مختلفی ازجمله مجموعه‌های صنعتی که عامل آسیب‌رسان به محیط‌زیست محسوب می‌شود، دسترسی داشته‌باشند؛ در این زمینه قطعاً به دلایلی نمی‌توان این دسترسی را به شرکت‌ها و دوست‌داران محیط‌زیست داد؛ درواقع انتشار برخی از اطلاعات مربوط به محیط‌زیست صحیح نیست.

چرا گسترش شرکت‌های خصوصی در کشور لازم است؟

برای گسترش شرکت‌های خصوصی فناور در حوزه حفاظت از محیط‌زیست، سیاست‌های حمایتی بسیار زیادی را نیاز داریم؛ متأسفانه بسیاری از مردم و به ویژه مسئولان از شرایط‌زیست محیطی حال حاضر کشور آگاهی کامل ندارند.

درصورتی‌که بخواهیم دامنه فعالیت شرکت‌های خصوصی فناور را در زمینه حفاظت از محیط‌زیست بررسی کنیم، نخستین مرحله‌ای که مورد توجه قرار می‌گیرد، فعالیت‌های مربوط به آسیب‌شناسی است؛ درواقع برای حفاظت از محیط‌زیست ابتدا باید به‌طوردقیق و کامل آسیب‌هایی که تاکنون به محیط‌زیست وارد شده است و یا در آینده ممکن است به موجب فعالیت‌های مختلف رخ دهد، مورد بررسی قرار گرفته و شناسایی شود.

پس از بررسی و شناسایی آسیب‌های زیست‌محیطی باید کانون‌ها و مراکزی که منجر به پدید آمدن آسیب‌های زیست‌محیطی شده و یا در آینده قرار است موجب آلودگی شود را شناسایی کرده سپس وارد مراحل بعدی مطالعات شد.

چرا آسیب‌شناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؟

مشخص کردن نوع و میزان شدت آسیبی که یک مرکز می‌تواند برای محیط‌زیست داشته‌باشد، باعث می‌شود که نگاه جامعه و متخصصان نسبت به مشکلات و معضلات زیست‌محیطی که شامل سه عنصر آب، خاک و هوا می‌شود، تغییر کند و کارشناسان با ذهن آگاه‌تری به آینده و نحوه جلوگیری از مشکلات زیست‌محیطی بپردازند.

با توجه به این مسئله ابتدا باید به این مسئله توجه کنیم که اولویت‌های کشور در حفاظت از محیط‌زیست چیست؟ زیرا تعداد، منابع و شدت آسیب‌های زیست‌محیطی بسیار زیاد و متفاوت است؛ بنابراین در این زمینه نقش مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و به خصوص شرکت‌های خصوصی فعال می‌تواند پررنگ و حائز اهمیت باشد.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا