محیط زیست

هیدروکربن‌های طبیعی در علم نوین چه جایگاهی دارند؟

یک دکترای شیمی آلی گفت: هیدروکربن‌های طبیعی در سنتزهای آزمایشی بسیار کاربرد دارد و استفاده از آن‌ها می‌تواند فرآیند سنتز را به سمت شیمی سبز و سازگار با محیط زیست هدایت کند.

حمیدرضا یوسفی ، با اشاره به انواع مختلف هیدروکربن‌ها و گونه‌های طبیعی این نوع از ترکیبات، اظهار کرد: یکی از پرسش‌هایی که در جامعه مطرح می‌شود، پیرامون وجود هیدروکربن‌های طبیعی است. در طبیعت نیز هیدروکربن‌هایی وجود دارد که به صورت طبیعی در برخی از گیاهان و منابع مختلف قرار گرفته‌اند.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: ازجمله گیاهان و موادی که در طبیعت یافت می‌شود و حاوی هیدروکربن است، می‌توان به دارچین، زردچوبه و فلفل اشاره کرد؛ اگر ساختار این مواد را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که درون آن‌ها هیدروکربن‌های بسیار کاربردی وجود دارد.

وی تاکید کرد: از این نوع هیدروکربن‌ها می‌توان در صنایع نیز به‌عنوان جایگزین گونه‌های شیمایی استفاده کرد.

یوسفی در رابطه با کاربرد انواع هیدروکربن‌ها گفت: به‌طورکلی هیدروکربن‌ها در صنایع مختلفی ازجمله داروسازی و تولید مواد آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد و الزاماً کاربرد این ترکیبات به پالایشگاه محدود نمی‌شود. از طرف دیگر مشتقاتی که از پالایشگاه‌ها خارج می‌شود نیز در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دکترای شیمی آلی در رابطه با اهمیت هیدروکربن‌های طبیعی گفت: امروزه طبق مباحثی که در علم نوین مطرح شده است، می‌توان هیدروکربن‌های طبیعی را استخراج کرد که ریشه نفتی ندارند.

وی در همین رابطه ادامه داد: این نوع از هیدروکربن‌ها در سنتزهای آزمایشی بسیار کاربرد دارد و استفاده از آن‌ها می‌تواند فرآیند سنتز را به سمت شیمی سبز و سازگار با محیط زیست هدایت کند.

یوسفی تاکید کرد: به‌طورکلی استفاده از هیدروکربن‌های طبیعی جزو مباحثی است که در علم نوین مطرح شده و پژوهشگران نیز می‌توانند از ویژگی‌های این نوع از ترکیبات استفاده کنند./منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا