محیط زیست

بازیافت، مشکل زباله‌های پلاستیکی را حل نمی‌کند

متخصصان محیط زیست می‌گویند بازیافت قادر نیست بحران جاری پلاستیک را در دنیا حل کند و شرکت‌ها باید میزان تولید پلاستیک خود را کاهش دهند و آنها را با مواد قابل بازیافت جایگزین کنند.

به گزارش از رویترز کنار گذاشتن پلاستیک ‌های یکبار مصرف و استفاده از سیستم‌های استفاده مجدد از این پلاستیک‌ها جزو راه حل‌هایی هستند که تا کنون باور بر این بود که می‌توانند مشکل پلاستیک‌ها را در دنیا تا حدی تخفیف دهند اما متخصصان می‌گویند دنیا نیازمند تغییرات اساسی در سیستم‌های تولید است.

راب کاپلان، مدیر اجرایی سیرکولیت کپیتال (Circulate Capital) که کار آن سرمایه گذاری در ابتکارات بازارهای نوظهور برای حل بحران زباله های پلاستیکی است در کنفرانس نکس رویترز می‌گوید: تنها بازیافت مشکل ما با پلاستیک‌ها را حل نمی‌کند. این یک مشکل سیستمی است و نیازمند راه حل‌هایی ترکیبی بالادستی و پایین دستی است.

بر اساس آمار برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، در حال حاضر در دنیا سالانه حدود ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود.

اما کمتر از ۱۰ درصد از تمام پلاستیک‌‌هایی که تاکنون تولید شده‌اند بازیافت شده است. دلیل این امر این است که بازیافت پلاستیک کاری است بسیار هزینه بر. بقیه پلاستیک‌ها یا روی هم انباشه می‌شوند، یا سوزانده می‌شوند تا دفن می‌شوند.

رویترز پیشتر در گزارشی در ماه اکتبر نوشته بود که شرکت‌های بزرگ تولید و مصرف کننده مواد پلاستیکی چون کوکا کولا (Coca-Cola)، یونیلیور (Unilever) و نستله (Nestle) سرمایه گذاری برای سوزاندن زباله‌های پلاستیکی را به عنوان سوخت در سیمان‌سازی‌ها در دستور کار قرار داده‌اند.

انتظار می‌رود تولید پلاستیک تا سال ۲۰۴۰ دو برابر شود.

ون هرناندز، از کمپین جدایی از پلاستیک، که به دنبال فراخوانی برای پایان دادن به آلودگی پلاستیکی هستند هم معتقد است: بازیافت قادر نیست با تولید مازاد رقابت کند. آنچه که ما به آن نیاز داریم این است که تولید پلاستیک محدود شود.

با این حال هیچ قانون یا معاهده جهانی برای صنعت پلاستیک در دنیا وجود ندارد و از این رو کارشناسان معتقدند که این مصرف کنندگان هستند که می‌توانند باعث تغییر رفتار جامعه شوند و شرکت‌ها را را مسئولیت پذیر بودن مجبور کنند./انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا