محیط زیست

حیات انسان به آب و حیات آب به تالاب وابسته است

روز جهانی تالاب مناسبتی برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت تالاب‌ها و نقش اساسی آن‌ها در حیات زمین است که هر سال در دوم فوریه بزرگ داشته می‌شود.

دوم فوریه هر سال به‌عنوان روز جهانی تالاب‌ها نامگذاری شده است که این مناسبت در همین تاریخ از سال ۱۹۷۱ یعنی تاریخ تصویب کنوانسیون تالاب‌ها (کنوانسیون رامسر) در ایران به تصویب رسید و پس از آن هر سال مورد توجه قرار گرفت. در سال ۲۰۲۱ موضوع “تالاب‌ها و آب‌ها” برای روز جهانی تالاب تعیین شد.

اهمیت تالاب‌ها

تالاب‌ها از متنوع‌ترین و سازنده‌ترین اکوسیستم‌های کره زمین هستند که تأمین‌ کننده آب شیرین جهان نیز به حساب می‌آیند. تالاب‌های داخلی شامل باتلاق‌ها، حوضچه‌ها، دریاچه‌ها، ساحل‌ها، رودخانه‌ها و دشت‌های سیلابی است و تالاب‌های ساحلی شامل باتلاق‌های آب شور، خورها، حرا و حتی صخره‌های مرجانی می‌شود. استخرهای ماهی، شالیزارها و نمکزارها نیز از تالاب‌های دست‌ساخت بشر محسوب می‌شوند. این مناطق، زیستگاه طبیعی انواع ماهی‌ها و ۲۵ درصد صخره‌های جهانی گوناگون هستند.

این مناطق در بقای حیات انسان و دیگر جانداران نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند و از آن جهت که بسترهای پر تنوع بیولوژیکی برای تأمین آب و بهره‌وری از آن به‌منظور حفظ حیات تعداد بیشماری از گونه‌های گیاهی و حیوانی به حساب می‌آیند از جمله سازنده‌ترین محیط‌های جهان هستند. تالاب‌ها از تأمین آب شیرین، مواد غذایی، مصالح ساختمانی و تنوع زیستی تا کنترل سیلاب، تامین مجدد آب‌ منابع زیرزمینی و کاهش تغییرات آب و هوایی، دربردارنده مزایای بیشماری است که به آن‌ها خدمات اکولوژیکی گفته می‌شود.

نقش تالاب‌ها

تالاب‌ها علاوه بر تأمین آب شیرین لازم برای بقای حیات طبیعت و انسان از طریق ارائه خدمات متعدد از توسعه اجتماعی و اقتصادی بشر پشتیبانی می‌کنند. این اکوسیستم‌ها به طور طبیعی آلاینده‌های آب را فیلتر می‌کنند، محلی برای پرورش آبزیان هستند که به‌عنوان بخشی با رشد بسیار سریع در صنایع تولید مواد غذایی به حساب می‌آیند. جالب است بدانید که تالاب‌ها شامل شالیزارهای برنج نیز می‌شود که غذای سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا را تأمین می‌کند./منبع : ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا