محیط زیست

کاهش ۷ درصدی ازن لایه‌های پایین جو در دوران کرونا

مطالعات جدید نشان می دهد در طول شیوع پاندمی کرونا و به دلیل محدودیت های ایجاد شده با شیوع کویید ۱۹، میزان ازن لایه های پایین اتمسفر تا ۷ درصد کاهش یافت.

به گزارش از اتحادیه آمریکایی ژئوفیزیک، بر اساس مطالعه جدید که صورت گرفته است در طی بهار و تابستان ۲۰۲۰، میزان ازن در ارتفاع یک تا ۸ کیلومتری بالای سطح زمین تا ۷ درصد در نیمکره شمالی کاهش یافت.

بر اساس این گزارش این میزان کاهش ازن به دلیل کاهش حمل و نقل شهری در دوران قرنطیه بوده است.

شهرهای قرنطینه شده

به طور کلی در سال ۲۰۲۰ به طور متوسط در تمام سطح زمین انتشارات مربوط به حمل و نقل و ترافیک شهری ۱۴ درصد و انتشارات مربوط به حمل و نقل هوایی ۴۰ درصد کاهش یافته بود.

این تحقیق جدید داده های بالن های هواشناسی و تجهیزات موجود در نقاط دور دست از ۴۵ ایستگاه تحقیقاتی را تحلیل کرده است.

بسیاری از مشاهدات در این ایستگاه های هواشناسی بیانگر کاهش میزان ازن در این لایه از اتمسفر بوده است به طوری که این میزان کاهش سطح ازن در هیچ کدام از موارد ثبت شده در دو دهه گذشته مشاهده نشده است.

تقریبا ۹۰ درصد از ازن کره زمین به طور طبیعی از طریق واکنش های شیمیایی در حضور نور خورشید در استراتوسفر تولید می شود. استراتوسفر لایه ای است که ۱۰ تا ۵۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین قرار دارد. این لایه را جریان های جت استریم از لایه سطح زمین اتمسفر جدا می کند.

ازن خود اشعه UV خورشید را جذب می کند. ازنی که در ۱۰ کیلومتری بالای سطح زمین در تروپوسفر قرار دارد ازنی است که از فعالیت های بشری به وجود آمده و آلوده کننده است. این همان ازن بد است که در نتیجه فعالیت های شیمیایی از اکسیدهای نیروژن به دست می آید./انرژی امروز

نتایج این تحقیق در ژورنال AGU به چاپ رسیده است.

متن کامل تحقیق را از اینجا بخوانید.

Red colors indicate more ozone than normal, blue colors less ozone than normal, in this color plot of ozone anomalies for the northern extra-tropics for the years 2010 to 2020, and altitudes from 1 to 10 kilometers. The blue band in the year 2020 indicates the unusually low ozone in the free troposphere, due to the COVID-19 lockdowns.
Credit: Geophysical Research Letters/AGU

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا