انرژی‌های پاکشهرو محیط‌زیستمحیط زیست

چرا اسلو پایتخت سبز اروپا است؟

اسلو، پایتخت نروژ، همواره به‌عنوان یکی از بالقوه‌ترین پایتخت‌های سبز اروپا محسوب می‌شود، چراکه در اجرای برنامه‌های خود برای تبدیل شدن به شهری پایدار و بدون کربن ثابت‌قدم بوده است.

اسلو، پایتخت نروژ، به‌واسطه تلاش‌ها و دستاوردهای فوق‌العاده خود در زمینه پایداری، رتبه بالایی در فهرست شهرهای پایدار جهان دارد و در قلب آن چشم‌اندازی برای تبدیل شدن به شهری هوشمند، سبز و فراگیر است که در تمام جنبه‌های ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی خود شکوفا می‌شود.

این شهر در سال ۲۰۱۹ به‌دلیل استانداردهای بالای زیست‌محیطی، توسعه پایدار شهری و ایجاد مشاغل سبز، عنوان پایتخت سبز اروپا را به خود اختصاص داد. ملاحظات اضافی برای دریافت این عنوان شامل حمل‌ونقل عمومی، حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی، کیفیت هوا، مدیریت زباله و اجرای اقداماتی برای دستیابی به ردپای کربن پایین در سطح شهر است.

چرا اسلو پایتخت سبز اروپا است؟

آینده پایدار در اسلو

اسلو قصد دارد یک رهبر جهانی در استفاده از امکانات عمومی به‌عنوان یک ابزار استراتژیک برای دستیابی به پایداری و تحقق اهداف آب‌وهوایی باشد. این استراتژی بر اساس چهار هدف فرعی شامل سبزتر شدن، فراگیرتر شدن از نظر اجتماعی، ترویج برابری و حرکت به سمت شیوه‌های جدیدتر و نوآورانه نوشته شده است که ارزش‌ها و چشم‌انداز شهرداری اسلو را منعکس و آن را به‌عنوان یک شهر هوشمند معرفی می‌کند، همچنین بر ارائه راهکارها و خدماتی به شهروندان و کسب‌وکارها تأکید دارد که مطابق با نیازهای فعلی و آینده کشور و کره زمین است.

آینده بدون کربن با حمل‌ونقل برقی

اسلو دارای ناوگان حمل‌ونقل عمومی انبوه الکتریکی شامل ترامواها، اتوبوس‌ها و کشتی‌های الکترونیکی در سرتاسر شهر است که با شبکه برق شهری تغذیه می‌شود؛ این شبکه نیروی خود را تقریباً به‌طور کامل از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌گیرد. بخشی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی اسلو (اتوبوس‌ها و کشتی‌ها) به‌طور مستقیم با انرژی‌های تجدیدپذیر (سوخت‌های تجدیدپذیر مانند بیوگاز) و سایر ناوگان با برق کار می‌کنند.

اسلو در حال حاضر بیشترین سرانه خودروهای برقی را در بین شهرهای بزرگ دنیا دارد و انبار قدیمی وسایل‌نقلیه با سوخت فسیلی آن در حال حذف شدن است. تعداد خودروهای برقی، هیبریدی و خودروهای سوخت جایگزین نیز در اسلو بالاترین سرانه جهان را دارد.

چرا اسلو پایتخت سبز اروپا است؟

تولید برق و گرمایش با انرژی‌های تجدیدپذیر

بخش عمده برق تولیدی در نروژ (بیش از ۹۰ درصد) از نیروی آبی، سهم نسبتاً کمی از نیروی باد (بیش از هفت درصد) و مابقی از انرژی حرارتی تأمین می‌شود. پایتخت نروژ از این برق نه‌تنها برای حمل‌ونقل عمومی، بلکه به‌منظور تأمین برق موردنیاز برای تمام بخش‌های اقتصاد شهر استفاده می‌کند.

شهر برای تأمین گرمایش داخلی خود نیز در درجه اول به گرمایش منطقه‌ای حاصل از زباله‌سوزهای شهری (ضایعات به انرژی)، همچنین پمپ‌های حرارتی الکتریکی و نیروگاه‌های تولید زیست‌توده متکی است که گرمای بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌های شهر را تأمین می‌کنند. طراحی ساختمان‌های شهر به شیوه‌های سبز صورت می‌گیرد و به حفظ انرژی درون آن‌ها کمک می‌کند.

چرا اسلو پایتخت سبز اروپا است؟

هدف اسلو کاهش ۹۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سطوح سال (۱۹۹۰) است. از سوی دیگر در راستای تحقق هدف نروژ برای تبدیل شدن به کشوری بدون کربن تا سال ۲۰۳۰، طرح‌های توسعه شهری اسلو به‌نحوی برنامه‌ریزی می‌شود که نروژ را به سمت مسیر سبز آینده با انتشار صفر گازهای گلخانه‌ای هدایت کند. توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، گرمایش منطقه‌ای، پمپ‌های حرارتی و سایر شیوه‌های ساختمان‌سازی سبز در کنار ترویج استفاده از وسایل‌نقلیه الکتریکی، اقدامات این شهر برای کربن‌صفر شدن خالص است.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا