پسماند و بازیافتمحیط زیست

«زباله‌های هسته‌ای» ماحصل پیمان آکوس برای استرالیا

روزنامه «گاردین» با استناد بر ارزیابی‌هایی گزارش داد، استرالیا با خطر تبدیل شدن به «دروازه‌ای سمی» برای زباله‌های رادیواکتیو بین‌المللی تحت معاهده سه‌جانبه «آکوس» مواجه است.

پیمان سه‌جانبه «آکوس» در سال ۲۰۲۱ جهت تسهیل انتقال فناوری نظامی میان ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا ایجاد و در عین حال ارتش آمریکا متعهد شد تا به کانبرا برای دستیابی به زیردریایی‌های هسته‌ای کمک کند.

روزنامه انگلیسی گاردین با اشاره به این معاهده سه‌جانبه می‌نویسد، قوانین جدید جهت ایجاد یک چارچوب ایمنی برای زیردریایی‌های هسته‌ای برنامه‌ریزی شده استرالیا می‌تواند به آمریکا و انگلیس اجازه ارسال زباله هسته‌ای به کانبرا را بدهد. هم ایالات متحده و هم انگلیس به دلیل کمبود تاسیسات مربوطه، برای ارسال زباله‌ به استرالیا در تلاش هستند.

کانبرا لایحه ایمنی انرژی هسته‌ای نیروی دریایی استرالیا را در ماه نوامبر سال گذشته معرفی کرد. در صورت تصویب، نظارت ایمنی هسته‌ای تاسیس خواهد شد و امکان ایجاد تاسیساتی را از جمله برای ذخیره یا دفع زباله‌های رادیواکتیو زیردریایی‌های پیمان «آکوس» فراهم خواهد کرد.

«دِیو سوینی» فعال و کنشگر در بنیاد حفاظت از محیط زیست استرالیا ضمن آنکه مسئله دفع زباله را «بسیار نگران‌کننده» خواند، گفت: «شرکای آکوس می‌توانند استرالیا را به عنوان سرزمینی بدون صاحب برای زباله‌های رادیواکتیو در نظر بگیرند.»

طبق گزارش اخیر نشریه پالتیکو، مشارکت امنیتی «آکوس» ممکن است تا پایان سال میلادی گسترش یابد و کانادا و ژاپن را هم شامل شود. عضویت هند، نیوزیلند و کره‌جنوبی هم به‌عنوان اعضای بالقوه مطرح شده است.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا