محیط زیست

بازنگری سند ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تسهیلگری حضور مردم در عرصه حفظ محیط زیست، رکن اصلی اقدامات دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۴۰۲بود.

امیر عبدوس درباره اهم اقدامات این دفتر در سال ۱۴۰۲ اظهارکرد: خوشبختانه سال گذشته سالی بسیار پرتلاش و پردستاورد در حیطه تکالیف دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی بود و جهت‌گیری اقدمات این دفتر منطبق رویکرد دولت انقلابی و مردمی و متناسب با سند تحول دولت مردمی و بیانیه گام دوم انقلاب و سایر اوامر و فرامین رهبر معظم انقلاب بر مردمی‌سازی امور و ارتقای فرهنگ حفظ محیط‌ زیست متمرکز بود.

وی افزود: در این مسیر طرح‌ها و برنامه‌هایی برای اولین بار تعریف شدند که هریک در چارچوب آموزش و افزایش مشارکت گروه‌ها و مخاطبان اثرگذار جامعه در ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست موثر بودند که یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها ماموریت محور کردن استان‌ها در حیطه آموزش مخاطبان خاص در قالب طرح پرچمداری بود. بدین شکل که هر استان، پرچمدار آموزش مبانی و موضوعات محیط زیستی به یکی از گروه‌های مخاطبان اجتماعی و موظف شد دستورالعمل و محتواهای مورد نیاز برای آموزش این قشر از مخاطبان را تهیه و به عنوان الگویی برای سایر استان‌ها ارائه کنند.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در این زمینه ۳۱ کتاب دستورالعمل آموزشی برای ۳۱ گروه از مخاطبان خاص اجتماعی تدوین و برای استفاده استان‌ها چاپ خواهد شد.

عبدوس اضافه کرد: ایجاد بسترهایی برای فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی محیط زیستی در دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی در سطح کشور از طریق ایجاد خانه‌های محیط زیست در این دستگاه‌ها اعم از دهیاری‌ها، شهرداری‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، کتابخانه‌ها و … به عنوان حلقه‌های میانی مشارکت مردم دیگر طرحی بود که در سال ۱۴۰۲ اجرا شد.

وی ادامه داد: تهیه و ابلاغ اساسنامه‌ای مشترک برای ایجاد مجمع خیرین در هر استان به منظور فراهم شدن بستر مشارکت داوطلبانه و خیرانه مردمی در طرح‌های محیط زیستی و عام‌المنفعه، مستندسازی دانش بومی و سنتی محیط زیستی و جمع‌آوری آن‌ها برای چاپ کتاب دانش سنتی هر استان، تسهیل‌گری برای ایجاد تعامل سازنده میان سازمان و ادارات کل تابعه با تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و برگزاری جلسات مستمر با آن‌ها، ثبت روز آموزش همگانی محیط زیست در تقویم رسمی کشور مصادف با ۱۵ اسفندماه و روز درختکاری و اجرای برنامه‌های متنوع طی یک هفته برای بزرگداشت این مناسبت در ستاد مرکزی سازمان و ادارات کل استان‌ها نیز اقدمات مهم دیگری بود که به همت همکارانم در این دفتر صورت گرفت.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در برنامه‌های خود سعی کردیم که اقشار مختلفی از مردم را مخاطب قرار دهیم، تصریح کرد: در راستای همین دیدگاه اجرای برنامه‌های مشترک آموزشی برای ارتقای فرهنگ حفظ محیط زیست در مخاطبان خاص از جمله بیراهه‌نوردها(آفرودرها)، مربیان و پیشکسوتان فوتبال و …، تدوین برنامه اجرایی سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست در حیطه مسئولیت معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی و راه اندازی ستاد اربعین در سازمان حفاظت محیط زیست و برگزاری دومین سال  پویش “زائر اربعین، سفیر محیط زیست” در تمامی استان‌ها به خصوص استان‌های مسیر زائران اربعین حسینی انجام شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، عبدوس به بازنگری سند ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست مصوب شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: این مهم با اتکا به آموزه‌های دینی و مبانی فرهنگی برگرفته از بیانیه گام دوم انقلاب صورت پذیرفت.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا