پسماند و بازیافتمحیط زیست

ابتکار تگزاس در تبدیل روغن‌های سوخته به بیودیزل

شهرهای شمال تگزاس در حال تبدیل چربی‌های اضافی و روغن‌های سوخته آشپزی به بیودیزل یا دیزل سوختی هستند که جایگزینی سبز برای دیزل فسیلی محسوب می‌شود.

دفع هر نوع چربی‌، گریس یا روغن از طریق سینک‌های ظرف‌شویی و روشویی یا به هر نحوی که آن‌ها را وارد جریان آب و فاضلاب کند، پیش از هر چیز شهرها را با احتمال انسداد لوله‌ها به‌دلیل تجمع و رسوب کردن آن‌ها با سرد و سفت شدن مواجه می‌کند. این گرفتگی لوله‌ها جریان آب‌های ورودی و خروجی را با مشکل روبه‌رو می‌کند و بسیار دردسرساز است. با این حال در بسیاری از نقاط سراسر جهان هنوز هم اضافه‌های روغن و گریس از طریق چاه‌های آب و فاضلاب دفع می‌شود.

ابتکار تگزاس در تبدیل روغن‌های سوخته به بیودیزل

شهرهای شمال تگزاس راهی تازه برای مقابله با این مشکل کشف کرده‌اند و در حال تبدیل چربی‌های اضافی آشپزی به بیودیزل یا دیزل سوختی هستند.

بیودیزل چیست؟

بیودیزل یک سوخت جایگزین برای گازوئیل معمولی یا فسیلی است که از روغن‌های گیاهی یا حیوانی، چربی‌ها، پیه و ضایعات روغن پخت‌وپز تولید می‌شود. فرایندی که برای تبدیل این روغن‌ها به بیودیزل استفاده می‌شود، ترانس استریفیکاسیون نام دارد.

بزرگ‌ترین منبع ممکن برای روغن مناسب از محصولات روغنی مانند کلزا، نخل یا سویا به دست می‌آید و در حال حاضر بیشترین بیودیزل تولید شده از ضایعات روغن نباتی تهیه می‌شود که از رستوران‌ها، چیپس‌فروشی‌ها، تولیدکنندگان مواد غذایی صنعتی و مواردی از این قبیل به‌دست می‌آید. روغن‌های نباتی زائد را اغلب می‌توان به‌صورت رایگان یا با قیمتی ناچیز تهیه کرد. نتیجه این است که بیودیزل تولید شده از ضایعات روغن نباتی می‌تواند با دیزل فسیلی رقابت کند.

ابتکار تگزاس در تبدیل روغن‌های سوخته به بیودیزل

تولید بیودیزل در تگزاس

شهرهای شمالی تگزاس، روغن‌ها و چربی‌های باقی‌مانده به‌صورت بیودیزل بازیافت می‌کنند. ایروینگ یکی از نزدیک به ۴۰ شهر در سراسر تگزاس شمالی است که با پیوستن به بخشی از ابتکار شورای دولتی شمال مرکزی تگزاس، اقدامات گسترده‌ای برای جمع‌آوری روغن‌های ضایعاتی برجای مانده از فصل تعطیلات به کار گرفت، چراکه اغلب در طول فصل تعطیلات این شهر شاهد افزایش سرریز فاضلاب‌ها به‌دنبال ریخته‌شدن روغن و چربی در آن‌ها است. با این حال امروزه مردم می‌توانند با هوشیاری در این مورد عمل کنند و از وقوع حوادث مربوط به آن پیشگیری کنند.

مقامات شهری ایروینگ اظهار کردند که خودداری از ریختن اقلامی هم‌چون روغن در سینک‌های ظرف‌شویی و لوله‌کشی‌های آب و فاضلاب به‌ویژه در فصل تعطیلات بسیار مهم است، چراکه بی‌توجهی به آن بدون شک فاجعه‌ای به بار می‌آورد. با این حال جمع‌آوری چربی‌ها در یک ظرف دربسته و انتقال آن به یک مکان تعیین‌شده برای بازیافت این روغن‌ها، عملی است که در کنار پیشگیری از وقوع این فجایع می‌تواند مزایای زیست‌محیطی بسیاری نیز داشته باشد.

ابتکار تگزاس در تبدیل روغن‌های سوخته به بیودیزل

مزیت زیست‌محیطی اصلی بیودیزل، کربن‌خنثی بودن آن است. به این معنی که این سوخت هیچ خروجی خالص کربنی به شکل دی‌اکسیدکربن تولید نمی‌کند. این سوخت سرعت زیست‌تخریب‌پذیری بالایی نیز دارد و کاملاً غیرسمی است، به این معنی که نشت آن در مقایسه با نشت‌های دیزل فسیلی خطر بسیار کمتری دارد. از سوی دیگر بیودیزل نقطه اشتعال بالاتری نسبت به دیزل فسیلی دارد، بنابراین در صورت تصادف ایمن‌تر است.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا