محیط زیست

تاثیر سبک زندگی بر حفاظت از محیط زیست

عضو هیات علمی گروه محیط زیست و دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد با تاکید بر اهمیت سبک زندگی صحیح برحفظ محیط زیست، گفت: برای حفظ محیط زیست با توجه به بحران آب در کشور باید در مصرف روزانه از هدر رفت آب جلوگیری شود و بیشتر از آب شهری استفاده شود تا مصرف بطری به حداقل برسد.

علی جعفری با اشاره اینکه تنها دو درصد از سطح زمین،  مساحت شهرهاست، اظهار کرد: حدود ۷۵ درصد از منابع جهان در شهرها مصرف می‌شود و تقریباً منشاء ۸۰ درصد دی‌اکسیدکربن جهان مربوط به شهرها است.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد کل انرژی در شهرها مصرف می‌شود، افزود: مشکل اصلی محیط زیست بیشتر در شهرها پدید می‌آید.

جعفری تاکید کرد: اگر شهرها را کانون بحران‌های محیط زیست در نظر بگیریم بدین معنا نیست که در روستاها مشکل محیط زیستی وجود ندارد اما بیشتر مشکلاتی که در روستاها وجود دارد مرتبط با شهرها است. به طور مثال بیشتر مشکلات آلودگی که در کشاورزی و دامپروری در روستاها ایجاد می‌شود مربوط به تامین منابع  برای شهرها است.
وی با اشاره به افزایش مشکلات زیست محیطی با مهاجرت به شهرها، ادامه داد: مشکلات زیست محیطی به سه موضوع اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی بازمی‌گردد به همین دلیل هر زمانی که صحبت از توسعه پایدار یا توسعه محیط زیست باشد از این سه موضوع به عنوان ابعاد توسعه پایدار در کره زمین نام برده می‌شود.

عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه شهرکرد گفت: اگر مشکلات محیط زیست را از نظر فضایی و مکانی بررسی کنیم، به مقیاس‌های محلی، منطقه‌ای و جهانی  تقسیم‌بندی می‌شوند. بسیاری از مشکلات محیط زیست به دلیل  سبک زندگی در مقیاس محلی است؛ بیشتر افراد تصور می‌کنند که با رعایت نکردن اصول زیست محیطی مشکلی برای محیط زیست به وجود نمی‌آید اما معمولاً اثرات تجمعی آن در مقیاس بالاتر منطقه‌ای و جهانی مشکل و بحران ایجاد می‌کند. 

وی در ادامه عنوان کرد: با بررسی مشکلات محیط زیستی از نظر زمانی، می‌توان دریافت که بخشی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم به دلیل بعد زمانی است یعنی مشکلاتی که شاید نسل قبل‌تر از ما انجام داده‌اند و اکنون تبعات آن جامعه را درگیر خود کرده است.

جعفری با اشاره به اینکه اگر بخواهیم مشکلات محیط زیست را در مقیاس جهانی حل کنیم باید بُعد محلی، فردی و  سبک زندگی خود را به سبک پایدار و دوستدار محیط زیست تغییر دهیم، گفت: این تغییر سبک زندگی باید همگانی باشد یعنی در بعد اکولوژیک و اقتصادی یکسری پیشنهادات داده می‌شود اما اگر در بعد اجتماعی فرهنگ‌سازی نشود هیچ اثری نخواهد داشت. 

عضو هیات‌علمی دانشگاه شهرکرد با تاکید بر اهمیت سبک زندگی صحیح  بر حفظ محیط زیست، افزود: تغییر سبک زندگی ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی را تشکیل می‌دهد و می‌تواند به بخش‌های مختلف تقسیم‌بندی شود از جمله خوراک، پوشاک، مصرف انرژی در حمل و نقل و رفتارهای فردی که در هر کدام از موارد گفته شده توصیه‌هایی وجود دارد که با رعایت آن موارد می‌توان سبک زندگی را به دوستار محیط زیست تبدیل کند. 
وی عنوان کرد: طبق اصول اکولوژیکی هر چه از لایه نزدیک به خورشید استفاده کنیم برای محیط زیست بهتر است، لذا توصیه می‌شود انسان‌ها بیشتر از پروتئین گیاهی استفاده کنند در آن صورت هدر رفت انرژی کمتر خواهد شد.

جعفری بیان کرد: برای حفظ محیط زیست با توجه به کمبود بارش در کشور باید سیاست‌های بخش کشاورزی  به صورتی باشد که هدررفت به حداقل برسد به عنوان مثال کاشت برخی محصولات کشاوری صرفه اقتصادی ندارد و دوریز پیدا می‌کند باید سیاست‌های بخش کشاورزی به شکلی باشد که همه مواد غذایی کشاورزی به اندازه تولید شود، فرآوری شده و در مصرف مواد غذایی صرفه جویی شود.  
وی بیان کرد: برای حفظ محیط زیست با توجه به بحران آب در کشور باید در مصرف روزانه از هدر رفت آب جلوگیری شود و بیشتر از آب شهری استفاده شود تا مصرف بطری به حداقل برسد.

جعفری تصریح کرد: بهتر است در خریدهای روزانه به جای کیسه پلاستیکی از کیسه کاغذی استفاده و تمام خریدها در یک کیسه گذاشته شود و همچنین احتکار پوشاک نداشته باشیم.

وی در ادامه افزود: برای حفظ محیط زیست کاهش مصرف انرژی بسیار مهم است به طوری که اگر در هر اتاق یک برق کمتر مصرف شود تاثیر زیادی در کاهش انرژی دارد و یا وسایلی که نیاز به شارژ دارند حتماً پس از شارژ از پریز برق خارج شود چون ماندن شارژر در پریز برق، انرژی مصرف می‌کند و همچنین استفاده از وسایل خانه با کارایی انرژی بالا و داشتن  رده A در حفظ محیط زیست تاثیر دارد.  

عضو هیات‌علمی دانشگاه شهرکرد گفت: برای حفظ محیط زیست تنظیم دما سرمایشی و گرمایشی ساختمان در کاهش انرژی مهم است، باید سعی کنیم دمای خانه را در محدوده آسایش و یا آرامش قرار دهیم در صورتی که رعایت کنیم به ازای هر درجه افزایش دمای ساختمان، معمولاً انرژی پنج درصد افزایش پیدا می‌کند.   

وی تصریح کرد: در صورتی که وسایل خانگی نیاز به تعمیر داشته باشد از وسایل جدید استفاده نشود و از حداکثری عمر وسایل خانه استفاده و یا از باطری‌های قابل شارژ برای کنترل تلویزیون و… استفاده شود.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا