انرژی‌های پاک

نیروگاه‌های خورشیدی فعال در چهارمحال‌وبختیاری ظرفیت تولید ۷مگا وات برق را دارند

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری گفت: ظرفیت تولید کل نیروگاه‌های فعال در سطح استان چهارمحال و بختیاری در حدود هفت مگاوات است.

فریبرز مرادیان اظهار کرد: در مجموع تعداد ۶۱ نیروگاه فعال در استان در حال بهره‌برداری است که تعداد سه واحد از نیروگاه‌های استان قدرت تولید بالای ۱۰۰ کیلو وات برق را دارند و تعداد ۵۸ مورد از این نیروگاه‌ها با قدرت تولید کمتر از ۱۰۰ کیلو وات در حال تولید و بهره‌برداری هستند.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان با بیان اینکه نظارت بر عملکرد تولید کلیه واحدهای نیروگاهی بر عهده شرکت ساتبا است، عنوان کرد: شرکت توزیع نیروی برق به عنوان نماینده شرکت ساتبا در استان است، اما مدیریت و اداره این واحدها بر عهده بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران مربوطه است .

مرادیان با اشاره به مزایای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی، گفت: انرژی خورشیدی در دسترس، بدون آلودگی و خطرات زیست محیطی است و باعث تولید گازهای گلخانه‌ای نمی‌شود، عدم احتیاج به سوخت‌های فسیلی، گاز و نفت در مقایسه با نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی، نصب و بهره‌برداری آن بسیار آسان و در زمان بسیار کوتاهی قابل اجرا است.

وی ادامه داد: همچنین برق پاک تجدیدپذیر است و در هر روز از سال در دسترس است، حتی روزهای ابری مقداری انرژی قابل تولید است. عملاً نیاز به تعمیرات و نگهداری وجود ندارد زیرا پنل‌های خورشیدی بیش از ۳۰ سال قابل استفاده و بهره‌برداری هستند و تقریباً در هر مکانی مانند مزرعه، پشت بام ساختمان و… قابل نصب بوده است.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان تصریح کرد: نیروگاه‌های خورشیدی در کنار مزایایی که دارد دارای معایبی هم هستند زیرا هزینه‌های اولیه نیروگاه‎‌های خورشیدی برای تهیه تجهیزات و پنل‌های‌خورشیدی و نصب آنها معمولاً زیاد بوده و بازگشت سرمایه طولانی است اما با این حال، با کاهش هزینه‌های خورشیدی در ۱۰ سال گذشته، انرژی خورشیدی هر روز مقرون به صرفه‌تر می‌شود.

وی در ادامه افزود: برای نصب و راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی نیاز به فضای زیادی است زیرا راندمان پنل‌های مورد استفاده پایین است، به منظور ذخیره‌سازی و استفاده از انرژی الکتریکی در شب نیاز به نصب باتری به تعداد زیاد است و در روزهای ابری انرژی زیادی تولید نمی‌شود.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: در حال حاضر جهت احداث نیروگاه‌های خانگی در استان در حد پنج کیلو وات، طرحی با عنوان طرح حمایتی توسط  نهادهای مربوطه در حال انجام است . همچنین در صورتی که مشترک داری انشعاب برق باشد می‌تواند تا دو برابر ظرفیت انشعاب با هماهنگی شرکت توزیع نیروی برق به احداث نیروگاه در پشت بام منزل خود اقدام کند.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان خاطرنشان کرد: در مجموع در چهارمحال‌و بختیاری تعداد ۶۱ نیروگاه فعال در حال بهره‌برداری است که تعداد سه واحد از نیروگاه‌های استان قدرت تولید بالای ۱۰۰ کیلو وات را دارند و تعداد ۵۸ مورد از این نیروگاه‌ها با قدرت تولید کمتر از ۱۰۰ کیلو وات در حال تولید و بهره‌برداری هستند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا