آبمحیط زیست

شیرین‌سازی آب «خزر» ضرورت جدی رفع تنش آبی گلستان

استاندار گلستان شیرین‌سازی آب دریای خزر را از برنامه‌های فوری برای کاهش بحران آب در استان برشمرد و گفت: شیرین‌سازی آب این دریا علاوه بر رونق اقتصاد دریا محور باعث کاهش تنش‌های آبی در استان می‌شود.

علی محمد زنگانه استاندار در جلسه‌ای با حضور دکتر ابراهیمی‌نیا رئیس امور آب کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه بودجه و دکتر جعفری مدیرعامل آبفای کشور اظهار کرد: مردم صبور با فرهنگ گلستان در تابستان گذشته به کمک خادمان خود در دولت آمده و از تنش آبی در استان کاستند.

وی با بیان اینکه ۹۹ درصد آب استان به منابع زیرزمینی متکی بوده و ما باید با ایجاد ساز و کارهای مناسب و فوری از تک منبعی خارج شویم، گفت: ۶۰ درصد آب شهرستان کلاله از دو چشمه آق‌سو و زاو تامین می‌شد که متاسفانه امسال به دلیل خشکسالی منطقه خشک و از مدار خارج شد.

استاندار گلستان با اشاره به وضعیت بارشی استان تصریح کرد: در سال جاری میزان بارش در استان از ۳۶۰ میلی‌متر به ۱۶۰ میلی‌متر رسیده که این امر باعث کاهش ذخایر آبی زیرزمینی و منابع آب استان شده است.

زنگانه با تاکید اینکه گلستان جزو چهار استان دارای تنش آبی شدید بوده و ذخایر طبیعی آب استان نیز به اتمام رسیده است، گفت: برای حفظ محیط زیست و سلامت مردم گلستان که در معرض خشکسالی هستند باید با ورود منابع آبی جدید جنگل‌های هیرکانی که ثبت جهانی نیز شده‌اند را نجات داد.

وی همچنین شیرین‌سازی آب دریا را یکی از برنامه‌های میان مدت و فوری برای کاهش بحران آب در گلستان برشمرد و بیان داشت: شیرین‌سازی و خرید تضمینی آب از دریای خزر و ایجاد چرخه مدیریت آب علاوه بر رونق اقتصاد دریا محور در منطقه می‌توان نسبت به کاهش تنش‌های آبی و بحران‌های اجتماعی آن در مرکز و شهرهای استان پیشگیری کرد.

استاندار گلستان از آبرسانی به ۱۱۰ روستای استان توسط تانکر در تابستان امسال خبر داد و افزود: با توجه به کاهش شدید ذخایر آبی استان این تعداد در ماه‌ها و سال آتی افزایش خواهد یافت.

زنگانه با اشاره به ورود سرمایه‌گذار برای انجام پروژه‌های شیرین‌سازی آب گفت: با هماهنگی وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص این پروژه مهم در استان اعلام آمادگی کرده است.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از ۵۰ حلقه چاه در استان حفر شده و ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای آب شرب مردم گلستان هزینه شده است و اگر پروژه‌های علاج بخش و میان مدت تامین آب مردم اجرایی نشود تمامی این هزینه‌ها با چندین برابر باید اجرایی شود.

این مقام مسئول با اشاره به ذخیره ۶ درصدی آب در سدهای استان خاطرنشان کرد: امیدواریم با تایید خرید تضمینی آب در پروژه شیرین‌سازی آب دریا بتوانیم در سفر ریاست محترم جمهور به استان این طرح را کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا