پسماند و بازیافتمحیط زیست در صنعت و معدنمحیط‌زیست و فناوری

۱۶۰ هزار دلار صرفه‌جویی اقتصادی با استفاده از نمونه ایران‌ساخت بازیافت آسفالت

مدیر یک شرکت دانش‌بنیان گفت: قیمت نمونه خارجی دستگاه بازیافت آسفالت با ظرفیت یک تن (در حالی که قیرزن اتوماتیک ندارد) ۱۹۸ هزار دلار است، در حالی که ما دستگاه بازیافت آسفالت را در ظرفیت دو تن و قیرزن اتوماتیک به‌همراه سیستم اتوماسیون شده را به قیمت ۳۰ هزار دلار تولید می‌کنیم.

نیما مردانی اظهار کرد: از سال ۹۵ در زمینه بازیافت آسفالت فعالیت خود را آغاز کردیم. در گذشته به دلیل وجود نفت فراوان در کشور و هزینه‌های پایین تولید آسفالت، بازیافت آن مورد توجه نبود، اما به مرور زمان هزینه‌های تولید آن افزایش پیدا کرد و قیمت هر تن آسفالت تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بالا رفت، به همین دلیل شهرداری‌ها و ادارات راه‌وشهرسازی پیمانکارانی را برای بازیافت آسفالت جذب کردند.

وی افزود: دستگاه بازیافت آسفالت تراشه‌ها و کلوخه‌های آسفالت را بازیافت می‌کند. در ۱۵ دقیقه دو تن کلوخه و در ۱۰ دقیقه دو تن تراشه را بازیافت می‌کند البته این میزان فعالیت مربوط به مدل کوچک این مجموعه است و مدل‌های بزرگ‌تر سرعت بیشتری دارند. استفاده از این دستگاه‌ها باعث کاهش ۹۰ درصدی هزینه‌ها خواهد شد، همچنین به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: نمایشگاه مدیریت شهری اصفهان، نمایشگاه خوبی بود. هدف اصلی حضور در این نمایشگاه، به نمایش گذاشتن توانمندی‌ها بود و امیدوارم که در شهرهای دیگر نیز شاهد برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها باشیم.

وی خاطرنشان کرد: الهام گرفتن نخستین مدل دستگاه از روی نمونه خارجی که چهار سال پیش به دلیل مناسب نبودن مشعل دیگ و دیگر معایب منسوخ شد، صورت پذیرفت. در حال حاضر دستگاه‌های تولید شده هم‌پای دستگاه‌های اروپایی و حتی بهتر به‌صورت اتوماتیک و کمترین دخالت نیروی انسانی فعالیت می‌کند.

مردانی گفت: در سال ۱۳۹۳ روش بازیافت آسفالت مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت اما قیمت بالای نمونه خارجی مانع واردات آن شد؛ بنابراین دستگاه بازیافت آسفالت را مهندسی معکوس کردیم و به تولید رساندیم. قیمت نمونه خارجی این دستگاه با ظرفیت یک تن (در حالی که قیرزن اتوماتیک ندارد) ۱۹۸ هزار دلار است، در حالی که ما دستگاه بازیافت آسفالت را در ظرفیت دو تن و قیرزن اتوماتیک به‌همراه سیستم اتوماسیون شده، به قیمت ۳۰ هزار دلار تولید می‌کنیم.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا