پسماند و بازیافتمحیط زیست در صنعت و معدنمحیط‌زیست و فناوری

نانوذرات سیلان، راه‌حل محقق ایرانی برای زباله‌های معدنی

محققان دانشگاهی بر پایه نانو ذرات سیلان روشی را برای کاهش اثرات محیط زیستی باطله‌های معدنی ارائه کردند.

«بررسی تأثیر فعال‌سازی و افزودن نانوذرات سیلان بر خواص فیزیکی و محیط زیستی نمونه باطله‌های سولفیدی معدنی به‌منظور سیمانی‌شدن» عنوان طرحی است که عالیه ساعدی در قالب رساله دکتری و با راهنمایی احمد جمشیدی زنجانی آن را به پایان رسانده است.

ساعدی با اشاره به افزایش باطله‌های معدنی در دهه‌های اخیر، گفت: باطله‌های زیادی در استخراج سنگ معدن ایجاد می‌شود که چالش‌های جدی برای آلودگی محیط‌زیست ایجاد می‌کنند؛ لذا نیاز به برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری آگاهانه در زمینه کاهش باطله‌ها، بازیابی منابع، دفع باطله و حفاظت از محیط‌زیست بیش از قبل احساس می‌شود؛ چرا که انتشار و پخش باطله‌های حاوی فلزات سنگین و سمی در محیط‌زیست می‌تواند تأثیر چشمگیری بر کیفیت آب‌های سطحی، زیرزمینی، هوا و منابع زمین داشته باشد.

ساعدی خاطر نشان کرد: البته استفاده مجدد از باطله‌های معدنی نه‌تنها به حفاظت از محیط‌زیست کمک می‌کند، بلکه مزایای اقتصادی هم دارد. روش‌های مختلفی برای اصلاح باطله‌های حاوی فلزات سنگین وجود دارد که شامل خاک‌برداری، دفن باطله‌ها، اصلاح الکترونیکی و پوشیدن سطح خاک آلوده می‌شود؛ اما بسیاری از این روش‌ها پرهزینه و حتی از نظر زیست‌محیطی مخرب هستند.

این محقق و پژوهشگر درباره دلایل انجام طرح نیز توضیح داد: مهم‏ترین دلایل انجام این تحقیق را می‌توان، افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از باطله‌های معدنی و کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی، نیاز به کاهش خطرات ناشی از نشت آلاینده‌ها و زهاب‌های اسیدی دانست. از طرف دیگر سازوکار کارایی دقیق سیلان‌ها در مواد بر پایه سیمان نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد. به همین منظور، تأثیر فعال‌سازی و افزودن نانوذرات سیلان بر خواص فیزیکی و محیط زیستی نمونه باطله‌های معدنی سولفیدی به‌منظور سیمانی‌شدن در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت.

به نقل از ستاد نانو، وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح از پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد خودم کمک گرفتم، اضافه کرد: هدف از انجام این طرح، حفظ محیط‌زیست بوده چون باطله‌های سولفیدی، برای محیط‌زیست خطرات زیادی دارد.

این محقق و پژوهشگر خاطرنشان کرد: حاصل این طرح، انتشار مقاله‌ای در خصوص نانوذرات سیلان بوده است.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا