پسماند و بازیافتمحیط زیست

ضرورت فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبدا در جامعه

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: تفکیک زباله از مبدا باید فرهنگ‌ سازی شود؛ هزینه حمل و نقل و جمع‌آوری زباله‌ها در طرح تفکیک از مبدا بسیار بالاست و مقرون به صرفه نیست.

علی سالاروند در خصوص مدیریت پسماند در لرستان، اظهار کرد: ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﺿﺮورتﻫﺎ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ، ﺳﻼﻣﺖ و اﯾﻤﻨﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﮐﻪ ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺣﺪاﻗﻞ ﺧﻄﺮ را ﺑﺮای ﺳﻼﻣﺖ اﻧﺴﺎن داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

وی با بیان اینکه میزان تولید پسماند عفونی در جهان به ازای هر تخت ۱.۵ کیلوگرم است، افزود: این میزان تولید پسماند در کشورمان به ازای هر تخت ۴ کیلوگرم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه روش اتوکلاو برای بی‌خطرسازی پسماندهای پزشکی و عفونی مورد نظر محیطزیست نیست، گفت: بهترین روش برای بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی و خطرناک استفاده از روش فناوری پلاسماست که خاکستر و گاز خطرناکی ندارد و قرار است ظرف یک سال آینده در لرستان عملیاتی شود.

سالاروند بابیان اینکه به دنبال زباله‌سوز مرکزی در لرستان هستیم، اضافه کرد: همچنین روش‌های زباله‌سوزی در دمای بالای ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد با چندین مخزن ضروری است تا خروجی غیراستانداردی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه نیاز است پسماندهای پزشکی لرستان به روش پلاسما بی‌خطرسازی شوند، خاطرنشان کرد: روش‌های کنونی اتوکلاو و هیدروکلاو کامل نیستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار کرد: هر پسماندسوز باید به لحاظ خروجی آن (گاز و خاکستر) مورد تائید محیط زیست باشد.

سالاروند بیان کرد: چنانچه از روش‌های خشک نوین برای مدیریت پسماند استفاده شود حتی می‌توان از آن روش برای تولید برق نیز بهره برد.

وی با تاکید براینکه براساس ماده چهار قانون مدیریت پسماند، مدیریت‌های اجرایی پسماندهای عادی باید طرح جامع و تفصیلی مدیریت پسماند را به‌گونه‌ای تهیه کنند که در مراکز استان‌ها و همچنین شهرهایی با جمعیت بیش از یک میلیون نفر و در سایر شهرها و روستاها پسماندهای عادی را به صورت تفکیک شده‌جمع آوری کنند، افزود:  چندسال پیش طرح تفکیک زباله از مبدا در شهرهای خرم‌آباد، بروجرد و دوره چگنی اجرایی شد اما  این طرح موفق نبود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با تاکید براینکه تفکیک زباله از مبدا باید فرهنگ‌سازی شود، بیان کرد: حمل و نقل و جمع‌آوری زباله‌ها در طرح تفکیک از مبدا بسیار بالا و مقرون به صرفه نیست.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا