محیط زیستمحیط زیست در صنعت و معدن

پروژه میانکاله بدون مجوز محیط زیست از سرگرفته شد؟

طرح احداث پتروشیمی میانکاله بهشهر در حالی در دولت دوازدهم مصوب شد که این طرح یمجوز محیط زیستی نداشت، از این رو با همت دولت سیزدهم و به منظور حفظ این زیستگاه بومی متوقف شد؛ این در حالی است که اکنون کلنگ احداث این طرح شنیده می‌شود.

طرح احداث پتروشیمی و شبه جزیره میانکاله بهشهر در دولت دوازدهم به پیشنهاد وزارت نفت و با ادعای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رفع نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی، ایجاد اشتغال پایدار و با رویکرد آمایش سرزمینی از طریق اجرای طرح‌های پیشران صنعت پتروشیمی و نیز با تأکید بر تکمیل زنجیره ارزش متانول – پروپیلن به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی و در نهایت به منظور ایجاد اشتغال مصوب شد.

عملیات اجرایی طرح احداث پتروشیمی میانکاله در آن زمان بدون کسب مجوز از سازمان محیط‌زیست آغاز شده بود که با واکنش سازمان محیط‌زیست روبه‌رو شد و مردم محلی و فعالان محیط‌زیست نیز از همان ابتدا اعتراض خود را به این طرح اعلام کردند و این اعتراضات تا جایی ادامه پیدا کرد که رئیس جمهور در خبری که بیست‌ویکم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ منتشر شده بود دستور توقف این طرح را تا بررسی مجدد ابهامات محیط زیستی متوقف کرد.

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اقدام دولت سیزدهم، جلوگیری و توقف اجرای طرح پتروشیمی میانکاله در مازندران بود، زیرا این طرح علاوه‌بر تخریب این زیستگاه بومی منحصر به فرد، میانکاله را از فهرست ذخیره‌گاه‌های زیست کرده دنیا حذف می‌کرد که دولت سیزدهم با درک این واقعیت مهم و اساسی، از ادامه آن جلوگیری کرد.

این روزها زمزمه‌هایی از آغاز دوباره اجرای احداث پتروشیمی میانکاله اما چند کیلومتر دورتر از مکان قبلی به گوش می‌رسد هرچند که محیط زیست عنوان می‌کند هنوز نامه یا درخواستی برای این طرح جدید به این سازمان ارسال نشده است، اما صاحب‌نظران تکیه بر قانون و نگاه کارشناسی را راهبرد قطعی اجرا یا لغو این طرح می‌دانند.

واکنش محیط زیست به از سرگیری پروژه پتروشیمی میانکاله

ایرج حشمتی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در پی گزارش‌های واصله مبنی بر شروع فعالیت‌های اجرایی پروژه پتروشیمی امیرآباد میانکاله از سوی مجری این طرح، در تماس تلفنی با مدیرکل محیط زیست استان مازندران صحت و سقم این گزارش‌ها را جویا شدم.

وی افزود: بر این اساس مشخص شد، فنس‌کشی ناتمام این پروژه شروع شده و ادامه دارد؛ این در حالی است که پروژه پتروشیمی امیرآباد میانکاله بدون مجوز ارزیابی زیست محیطی از سازمان حفاظت محیط زیست است و بر اساس آخرین مکاتبات دستگاه قضا، زمین مورد نظر نیز باید مسترد شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ادامه عملیات فنس‌کشی پروژه پتروشیمی امیرآباد میانکاله مصداق شروع عملیات اجرایی پروژه و مغایر با ضوابط محیط زیستی است.

وی ادامه داد: اگرچه بر اساس گزارش‌های استان، مجموعه فعالیت‌های مجری پروژه محدود به ادامه عملیات فنس‌کشی محل پروژه است، اما مستند به بند غ ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه، همین قدر فعالیت نیز مصداق شروع عملیات اجرایی پروژه و مغایر با ضوابط محیط زیستی است.

پتروشیمی میانکاله تا زمان صدور مجوز زیست محیطی اجازه فعالیت ندارد

سال گذشته غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور در جریان بازدید میدانی از روند اجرای طرح پتروشیمی میانکاله اظهار کرد: پتروشیمی میانکاله بدون مجوز زیست محیطی است و بر همین اساس امکان ادامه و اجازه فعالیت ندارد.

وی افزود: با بررسی صورت گرفته، فرآیند قانونی و تشریفات لازم برای صدور مجوز زیست محیطی پتروشیمی میانکاله طی نشده است و بر همین اساس نیز تا زمان صدور مجوز از ادامه فعالیت این طرح جلوگیری می‌شود.

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور تصریح کرد: پس از دستور دادستان کل کشور مبنی بر توقف فعالیت پتروشیمی میانکاله، با بازید میدانی صورت گرفته، مشخص شد که از آن زمان تاکنون کار و اقدام خاصی در محوطه این طرح صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: به غیر از اینکه پتروشیمی میانکاله مجوز زیست محیطی ندارد، مشکلات و ابهاماتی در خصوص کیفیت واگذاری اراضی و تداخل اراضی وجود دارد که باید در این زمینه نیز بررسی لازم صورت گیرد.

ترکی خاطرنشان کرد: طی کردن مراحل و تشریفات قانونی برای واگذاری اراضی و همچنین صدور مجوز زیست محیطی ملاک و معیار اصلی دستگاه قضائی برای ادامه اجرای طرح پتروشیمی میانکاله است.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا