آبپسماند و بازیافتمحیط زیستمحیط زیست در صنعت و معدن

چین طرح‌های ژاپن برای تخلیه مواد هسته‌ای در اقیانوس را محکوم کرد

وزارت خارجه چین، طرح ژاپن برای تخلیه فاضلاب رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به اقیانوس را محکوم کرد.

به نقل از خبرگزاری راشا تودی، در حالی که مدیریت این کارخانه اصرار دارد که آزادسازی این مواد بی‌خطر است، پکن از توکیو می‌خواهد تا قبل از ادامه کار، از کشورهای پیرامون مجوز بگیرد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری گفت: طرح ژاپن بسیار غیرمسؤولانه است.

او به خبرنگاران گفت: دفع آب آلوده به مواد هسته‌ای مرتبط با نیروگاه فوکوشیما بر محیط زیست دریایی جهانی و سلامت عمومی تأثیر می‌گذارد. این موضوع مرتبط به امور داخلی ژاپن نیست. ژاپن نباید قبل از دستیابی به اجماع از طریق رایزنی کامل با کشورهای همسایه و سایر ذینفعان و همچنین آژانس‌های بین‌المللی ذیربط، تخلیه آب‌های آلوده به مواد هسته‌ای را به اقیانوس‌ آغاز کند.

از زمانی که دولت ژاپن برای اولین بار طرح دفع فاضلاب هسته‌ای خود را در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد، پکن اظهارات مشابهی را بیان کرده است. کره جنوبی هم مانند تعدادی از کشورهای کوچک جزیره‌ای اقیانوس آرام و جوامع ماهیگیری ژاپنی با این طرح مخالفت کرده است.

نیروگاه اتمی فوکوشیما دایچی در ۱۱ مارس ۲۰۱۱ بر اثر زلزله ۹ ریشتری و سونامی ویران شد. سه رآکتور آن ذوب شدند و مقادیر زیادی آب آلوده آزاد و باعث تخلیه گسترده مناطقی در امتداد سواحل شرقی ژاپن شد.

از آن سال، شرکت برق توکیو که مدیریت نیروگاه را بر عهده دارد، آب را به زباله‌های سوخت رادیواکتیو پمپاژ کرده است تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری کند. این فرآیند روزانه حدود ۱۰۰ تن فاضلاب تولید می‌کند و این شرکت آنها را در بیش از ۱۰۰۰ مخزن بتنی در اطراف این تاسیسات ذخیره و تصفیه می‌کند.

این شرکت معتقد است که فرآیند تصفیه، همه مواد رادیواکتیو را از آب خارج می‌کند و فقط ردی از آنها باقی می‌ماند و با کاهش فضای ذخیره‌سازی، دولت توکیو در ژانویه تأیید کرد که تخلیه این مخازن را در بهار یا تابستان به دریا آغاز خواهد کرد.

فاجعه فوکوشیما باعث شد تا دولت ژاپن حذف تدریجی انرژی هسته‌ای را به نفع انرژی‌های تجدیدپذیر و گاز طبیعی آغاز کند که حدود ۱۰ درصد آن را ژاپن از روسیه وارد می‌کرد. با پیوستن توکیو به رژیم تحریم‌های غرب علیه مسکو بابت جنگ اوکراین، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن در سال گذشته اعلام کرد که ژاپن فعالیت دوباره رآکتورهای بسته شده را از سر می‌گیرد و نیروگاه‌های هسته‌ای جدیدی هم می‌سازد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا