شهرو محیط‌زیست

بهترین شهرهای آینده‌نگر در حال توسعه جهان

توسعه شهرهای آینده‌نگر به ایجاد فضاهایی دوستدار اقلیم در جهان منجر خواهد شد و کیفیت زندگی مردم سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 شهرهای آینده‌نگر به نقاطی از دنیا اشاره دارد که در طراحی آن‌ها اصول دوستدار محیط زیست به‌دقت مورد توجه قرار داده شده است و در نتیجه، انتشار گازهای آلاینده در آن‌ها صفر است یا در سطح بسیار پایینی قرار دارد. اگرچه ایجاد چنین شهرهایی با بالگردها و خودروهای بدون راننده‌ای که سهم عبور و مرور شهری را از آن خود کرده است، برای بسیاری از مردم تنها یک رؤیا به‌شمار می‌رود که در انیمیشن‌ها قابل مشاهده است، با این حال معماران پرآوازه بسیاری در سراسر دنیا عزم خود را جزم کرده‌اند تا به طراحی چنین سکونتگاه‌هایی بپردازند و نه‌تنها زندگی مردم آن را در سطحی عالی قرار دهند، بلکه از طریق پیاده‌سازی پروژه‌های دوستدار محیط زیست در آن‌ها، وضعیت اقلیم زمین را بهبود ببخشند. در ادامه به معرفی شهرهای آینده‌نگری پرداخته می‌شود که در نقاط مختلف دنیا در حال توسعه است.

نئوم در عربستان سعودی

نئوم یا شهر خطی یکی از مفاهیم آینده‌نگر در طراحی شهرها به‌شمار می‌رود که ایده احداث آن توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به پیروی از تحقق هدف صفر انتشار کربن در کشور مطرح شد. این شهر که در حال حاضر در حال احداث است، طولی ۱۷۰ کیلومتری و عرضی ۲۰۰ متری خواهد داشت و به همین دلیل به شهر خطی یا شهر لاین نیز شهرت دارد.

معماران ادعا کرده‌اند که نئوم یکی از هوشمندترین شهرهای دنیا خواهد بود که در آن نیروی مورد نیاز به‌طور صددرصد از انرژی تجدیدپذیر تأمین خواهد شد، ضمن این‌که انتشار گازهای آلاینده در آن صفر خواهد بود.

سازه‌های شهر لاین در لایه‌هایی روی یکدیگر قرار خواهد گرفت و ارتفاع شهر را به ۵۰۰ متر خواهد رساند. ساکنان شهر به جای استفاده از وسایل نقلیه از طریق خودروهای عمومی با سرعت بسیار بالا برای عبور و مرور روزانه خود بهره خواهند گرفت که به ادعای مدیران، انتشار کربن از این وسایل حمل‌ونقل صفر خواهد بود. بن سلمان از آغاز سکونت در نئوم از اوایل سال ۲۰۲۴ خبر داده است و مدعی شده است این شهر از ظرفیت پذیرش ۹ میلیون نفر برخوردار خواهد بود.

شهر هوشمند BiodiverCity در مالزی

دولت مالزی در سال ۲۰۱۵ از اهداف خود برای احداث سه جزیره مصنوعی در سواحل ایالت پنانگ خبر داد و مدعی شد معماران شرکت دانمارکی بیارکه اینگلس طراحی آن را به عهده گرفته‌اند. هر یک از این جزایر ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را خواهد داشت و تا ۱۸ هزار نفر را در خود جا خواهد داد که در مجموع حدود ۵۴ هزار نفر در این جزایر سکونت خواهند گزید.

“تنوع زیستی” در رأس اهداف معماران برای توسعه شهر هوشمند و آینده‌نگر جدید مالزی قرار دارد که در این راستا، تالاب‌ها و جنگل‌های سبز متعددی به وسیله راهروهای زیستی به هم پیوند داده می‌شود تا در نهایت، محیط‌هایی سرشار از آرامش برای همزیستی حیوان‌ها، حشرات و انسان‌ها به وجود بیاید.

اگرچه احداث BiodiverCity با مخالفت‌های بسیاری به‌ویژه از سوی ماهیگیران مواجه شد، با این حال دولت مالزی ساخت آن را آغاز کرد و از تکمیل شهر تا سال ۲۰۳۰ خبر داد.

بهترین شهرهای آینده‌نگر در حال توسعه جهان

شهر مصدر، امارات متحده عربی

شهر مصدر که در دو ساعتی ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی قرار دارد، از آینده‌نگرترین شهرهای در حال احداث جهان به‌حساب می‌آید که طراحی آن در سال ۲۰۰۶ توسط گروهی از معماران بریتانیایی انجام شد. این شهر، که با مساحت ۱۴۸۳ جریب میزبان ۴۵ هزار نفر جمعیت خواهد بود، عنوان اولین شهر بدون کربن و پسماند صفر را از آن خود کرده است. معماران شهر مصدر ادعا کرده‌اند که بیش از ۱۵۰۰ شغل دوستدار محیط زیست در آن توسعه خواهد یافت و نرخ بیکاری در آن صفر خواهد بود.

ایجاد پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری بی‌شمار، نیاز به تردد از طریق خودروها در شهر مصدر را به حداقل خواهد رساند، با این حال تنها وسایل نقلیه با میزان انتشار صفر کربن در آن اجازه عبور و مرور خواهد داشت. طول خیابان‌های سراسر شهر کمتر از ۷۰ متر خواهد بود، ضمن این‌که تنها بین نیم‌ساعت تا ۴۵ دقیقه نور خورشید به‌طور مستقیم بر آن‌ها خواهد تابید. مرحله اول احداث شهر مصدر به پایان رسیده است و در حال حاضر حدود ۱۳۰۰ نفر در آن سکونت دارند، با این حال مدیران از تکمیل شهر تا سال ۲۰۳۰ و سکونت ۴۵ هزار نفر جمیعت در آن خبر داده‌اند.

بهترین شهرهای آینده‌نگر در حال توسعه جهان

شهر چنگدو در جمهوری خلق چین

دولت چین در سال ۲۰۲۱ به برگزاری یک رقابت بین‌المللی میان معماران سراسر دنیا برای طراحی یک شهر آینده‌نگر و هوشمند پرداخت که گروهی از معماران هلندی و آلمانی با ارائه یک طرح شگفت‌انگیز مشترک، رقبای خود را از میدان بیرون کردند. در حال حاضر مرحله اول احداث شهر هوشمند چنگدو در نزدیکی فرودگاه غربی چنگدو آغاز شده است که البته مدیران از زمان پایان آن سخنی به زبان نیاورده‌اند. شهر آینده‌نگر چنگدو در مجموع فضایی به مساحت ۴.۶ کیلومتر مربع را در بر خواهد گرفت و دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و ساختمان‌های اداری مختلفی را در خود جا خواهد داد.

در واقع، شهر آینده‌نگر چنگدو از شش بخش تشکیل خواهد شد که هر یک از آن‌ها کاربری ویژه‌های خواهد داشت. جالب است بدانید که امکان دسترسی به تمام سازه‌های داخل هر بخش با تنها ۱۰ دقیقه پیاده‌روی فراهم می‌شود که این ویژگی، نیاز به تردد خودروها را به صفر می‌رساند، با این حال دسترسی به سایر بخش‌ها از طریق خودروهای الکتریکی بدون راننده و با میزان انتشار صفر کربن امکان‌پذیر خواهد شد.

بهترین شهرهای آینده‌نگر در حال توسعه جهان
منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا